Referens
Konsultering vid tidningsförnyelse

Hur göra en bättre tidning med färre antal sidor?

Kundens utmaning

Dermoshop, som är en pionjär inom näthandel, ger sex gånger om året ut en tryckt kundtidning. I takt med att antalet produkter ökade blev det allt svårare att få alla företagets skönhetsprodukter att rymmas med i tidningen. Dessutom hade tidningen länge sett likadan ut till sin struktur. Med andra ord behövdes en ordentlig förnyelse ­– målet var att göra en bättre tidning med färre antal sidor.

Morgans lösning

Vi ordnade två workshopar tillsammans med Dermoshops gäng för att systematiskt gå igenom tidningens kommande linje. Hurdana bilder borde man använda? Hur få mera variation i uppslagen och artikeltyperna? Hur få med så många produkter som möjligt på färre antal sidor? Vad vill kunderna läsa utöver produktinformationen?

På basen av det som kom fram under workshoparna planerade vi en ny layoutmodell både för tidningen och för den produktkatalog som skickas med som bilaga. Med den modellen som bas producerar Dermoshops personal nu tidningen.

Slutresultatet blev en fräsch och modern tidning som är lätt att närma sig och som presenterar produkterna på ett intresseväckande sätt. Samtidigt erbjuder tidningen en läsupplevelse för kunderna och gör dem bekanta med Dermoshops varumärke.

[fb_button]
Publicerat 16.01.2017.