Referens
Webbtidning

Hur ger man ut en tryckt tidning i nya kanaler?

Utmaning

Pressers affärsidé är att producera kommersiella bilagor som publiceras i Finlands ledande tidningar och tidskrifter, såsom Iltalehti och Taloussanomat. Vid sidan av de tryckta tidningarna vill företaget också få en bra digital synlighet för sina artiklar.

Pressers tidigare webbtidning var i princip ett enkelt artikelarkiv, som inte uppfyllde kraven för krävande innehållsmarknadsföring. Därför sökte man en partner som kunde hjälpa med att utforma en ny webbtidning.

Lösning

Morgan förverkligade en mångsidig ny webbtidning för Pressers behov. Sajten följer logiken hos en mediesajt – den lockar läsarna att stanna länge på sajten genom att erbjuda dem nya artiklar inom samma område. På det här sättet lever innehållet längre och får lättare nya läsare.

Vissa funktioner har också automatiserats i webbtidningen. De mest lästa artiklarna listas automatiskt med hjälp av Google Analytics, och samma artikel kan visas på flera olika ställen genom att man väljer vilka kategorier den hör till.

Webbtidningens första sida erbjuder möjligheter att lyfta upp viktiga artiklar på ett visuellt tilltalande sätt. Och eftersom det är frågan om en webbtidning har vi förstås gjort det extra lätt att dela innehållet i alla tänkbara kanaler.

“Samarbetet med Morgan var väldigt rakt och det var på alla sätt lätt att hålla kontakt under projektets gång. Vi är också mycket nöjda med slutresultatet, d.v.s. vår nya webbtidning. Den ger oss goda möjligheter att flytta en allt större del av vår business till nätet i framtiden och samtidigt ger den också bra möjligheter för internationalisering.”

Jasmine Plavsic
vd, Presser

 

Publicerat 02.10.2017.