Referens
Webbsida och innehållsproduktion

Hur gör man en webbplats som fungerar i många länder?

Utmaning

Rani Plast är Finlands överlägset största tillverkare av plastfilmer. Företagets tidigare webbsajt hade med tiden blivit föråldrad och eftersom Rani Plast ville börja satsa mer på digital marknadsföring stod det klart att en ny webbplats var ett måste. Morgan har under många år gjort webbinnehåll och tryckta produkter för Rani Plast och utsågs till partner för projektet.

Morgans lösning

Rani Plast fick en fräsch och modern webbsajt där olika användargrupper har lätt att hitta det innehåll de söker. Morgan har tidigare gjort bland annat webbinnehåll och kundtidningar för Rani Plast, och därför fanns det mycket texter och bilder som kunde återanvändas. Morgans copywriters anpassade de befintliga texterna både för den nya sajten och för sökmotorerna, och skrev vid behov nya texter. När det gäller bilderna på sajten har personalen en framträdande roll på dem, eftersom Rani Plasts trots sin storlek vill ge personlig service åt sina kunder.

På den nya sajten finns Googles analytik som visar hur besökarna använder sajten och hur innehållet ska utvecklas i framtiden för att öka försäljningen. Texter och bilder på webben utformas så att de kan användas också i t.ex. tryckta broschyrer, vilket sparar tid och resurser.

Eftersom Rani Plasts kunder finns i många länder är den nya sajten designad för att fungera lika bra på mobilen som på bordsdatorn (responsiv design). Hög laddningshastighet är speciellt viktig när man har kunder i länder där fast och mobilt bredband inte är särskilt snabbt.

Rani Plasts huvudmarknader finns i Norden och Centraleuropa, och innehållet på webben är därför på engelska, svenska och finska. I nästa skede ska webbinnehållet också finnas på ryska.

 

Publicerat 19.05.2017.