Analytiikkaa aloittelijoille – viisi tärkeää tietoa kävijöistäsi 15.9.2016 AjankohtaistaVerkkosivustojen kävijäseurannasta kiinnostuneen ei tarvitse hypätä suoraan syvään päähän. Näillä Google Analyticsin perusasioilla opit kävijöistäsi jo paljon.Google Analytics on ilmainen, verrattain helppokäyttöinen ja ominaisuuksiltaan ylivertainen väline verkkosivustojen kävijäseurantaan, mutta sen valtava tietomäärä voi lannistaa pienen ihmisen heti kättelyssä. Tässä artikkelissa poimin Google Analyticsin tietomassasta muutamia lukuja, joita analytiikan aloittelijan kannattaa seurata perinteisen “Paljonko meillä on kävijöitä” -kysymyksen sijasta.Suosituimmat aloitussivutEtusivusi on varmasti kiillotettu antamaan yrityksestäsi hyvä ensivaikutelma, mutta miten on alasivujen laita? Somejakojen ja googletuksen aikana yhä useampi kävijä saapuu sivustollesi sivuovesta, etkä halua heidän törmäävän umpikujaan. Allaolevassa esimerkissä kympin kärjessä oli seitsemän blogikirjoitusta, joista suosituin keräsi kolminkertaisen määrän kävijöitä etusivuun verrattuna.Jos sivustosi sisäänheittäjäksi paljastuu jokin muu näkymä kuin etusivu, testaa sen suorituskyky näillä kysymyksillä:Ymmärtääkö kävijä, kenen sivustolla hän on ja mitä aihetta sivusto käsittelee?Onko sivulla näkyvästi esillä, mitä haluaisit kävijän tekevän seuraavaksi? Tämä ns. konversiotavoite voi olla esim. tarjouspyynnön lähettäminen, uutiskirjeen tilaus tai puhelinsoitto sinulleTarjoaako sivu kävijälle polkuja selailun jatkamiseen? Näitä ovat mm. linkit muihin artikkeleihin ja alasivuihinFiksusti suunnitellulla WordPress-sivustolla toimintoon kehottavat tekstit, painikkeet ja kuvat ovat hyvin näkyvissä ja niiden hallinta on helppoa. Kategorioiden ja avainsanojen perusteella lukijalle voidaan automaattisesti suositella luettavaa samasta aihepiiristä.Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > AloitussivutPoistumissivutOdota, miksi karkuun juoksit niin varoen?! Google Analytics tallentaa lähtijöistä kahta eri muuttujaa:Välittömiä poistumisia (Bounce rate, kävijä vieraili vain yhdellä sivulla)Poistumisia (Exit rate, kävijä vieraili useammalla sivulla mutta poistui tämän sivun luettuaan)Näistä kahdesta muuttujasta pidän poistumissivujen seuraamista tärkeämpänä. Listan kärjessä tulisi olla luonnollisia päätepysäkkejä, kuten tilausvahvistuksia, yhteystietosivuja ja uloskirjautumisia. Merkkejä siitä, että kävijä on löytänyt haluamansa eikä tarvitse sivustoa tällä erää enempää. Jos sen sijaan kävijä pudottaa rukkasensa ostopolun lopussa, on kyseistä sivua kehitettävä paremmilla ohjeilla tai karsimalla pöhöttyneestä tilauslomakkeesta turhat kentät pois.Poistumissivut Google Analyticsissa: Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > PoistumissivutLiikenteen lähteetEttä mitäköhän ne meistä ajattelevat? Sivustoosi linkittäviin sivuihin tutustuminen saattaa paljastaa kehittymäisillään olevan mainekriisin tai potentiaalisen kumppanin. Jos taas satsaat sosiaaliseen mediaan tai ostat mainostilaa, liikenteen lähteisiin tutustumalla näet panostuksiesi tehon.Kanavat-raportista näet liikenteen lähteet jaoteltuna neljään pääkategoriaan: sosiaaliseen mediaan, suoraan liikenteeseen, viittauksiin ja hakutuloksiin. Viittaukset-raportista näet linkittävien sivustojen osoitteet.Hankinta > Kaikki liikenne > Kanavat Hankinta > Kaikki liikenne > ViittauksetMitä kävijät etsivät sivuiltasiKäyttäjien suhtautuminen verkkosivuston sisäiseen hakuun vaihtelee paljon. Toisille se on mieluisin tapa navigoida, kun taas toiset plaraavat ensin valikoita ja turvautuvat hakuun vasta viimeisenä oljenkortena. Hakulausekkeiden tutkiminen saattaa paljastaa, mitä kävijät etsivät mutta eivät löydä sivustoltasi.Jos WordPress-sivustosi hakulomaketta ja tulossivun osoitetta ei ole muokattu oletusasetuksista, näet kävijöiden tekemät haut nopeasti näin:Siirry raporttiin Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Kaikki sivutKirjoita hakukenttään /?s=Kahden ajanjakson vertailuMitään ei ole menetetty, vaikka innostuit kävijäseurannasta vasta nyt. Google Analytics on tunnollisesti raksuttanut kävijöitä kirjoihinsa siitä päivästä lähtien, kun seurantakoodi asennettiin sivustollesi. Lähes jokaisen raporttisivun oikeassa yläkulmassa on valikko, josta voit verrata tilanteen kehittymistä vaikkapa viime kuun tai vuoden lukuihin.Useimmat sivustojen omistajat voivat kisata vain itseään vastaan, sillä kilpailijat eivät todennäköisesti ole mukana TNS Metrixin kaltaisissa julkisissa mittauksissa. Aloita sivustosi kehittäminen pienillä toimenpiteillä, kuten artikkelien paremmalla ristiinlinkityksellä ja lomakkeiden yksinkertaistamisella, ja tarkista kuukauden päästä onko kävijöiden käyttäytyminen muuttunut.Ylläolevassa graafissa verrataan erään sisältörikkaan sivuston kävijöitä ennen ja jälkeen sivustouudistuksen. Uudella sivupohjalla välittömien poistujien määrää saatiin painettua ratkaisevasti alaspäin, kun sisällön yhteyteen nostettiin vanhempia otsikoita samasta aihepiiristä.Bonus: Reaaliaikainen kävijäseurantaEn oikeasti ole sitä mieltä, että yrittäjän kannattaisi kaiket illat “odottaa aggressiivisesti” kävijöitä. Joskus tulee kuitenkin hetkiä, jolloin käsissä on uutispommi tai jokin iso media linkittää sivustollesi. Tällöin on hauska seurata, kuinka kävijämittari rutisee ja karttaan ilmaantuu pisteitä.Me olemme käyttäneet reaaliaikaista seurantaa mm. seurataksemme, kuinka nopeasti asiakkaan henkilöstölle lähetetty tekstiviesti saavuttaa vastaanottajat.Reaaliaikainen > Yleiskatsaus
26.1.2023 Blogi WooCommerce vai Shopify? Opas verkkokauppa-alustan valintaan (2023) Oletko perustamassa verkkokauppaa, mutta alustan valinta mietityttää? Tässä blogissa käymme läpi erityisesti suosituimpien verkkokauppamoottorien, WooCommercen ja Shopifyn, plussat ja miinukset.
5.1.2023 Blogi Vältä nämä sudenkuopat kun viet asiakas- tai järjestölehden verkkoon Asiakaslehden tai järjestölehden digitalisointi on periaatteessa helppoa – sen kun tilataan verkkoalusta ja aletaan syöttää juttuja verkkoon. Tärkein on kuitenkin…
3.1.2023 Ajankohtaista Onnea Morgan! – Kim Dahl tuli taloon Morgan on saanut riveihinsä toisen myyntijohtajan, Kim Dahlin. Tunteiden tulkiksi itseään luonnehtiva Kim on rautainen ratkaisumyynnin ammattilainen.