Varo kasvot peittäviä otsikoita – ja muita vinkkejä digilehtien sudenkuoppien välttämiseen

Kuuluuko yrityksesi siihen kasvavaan joukkoon, joka on huomannut, ettei pelkkä painettu asiakaslehti tänä päivänä oikein enää riitä? Onneksi olkoon ja tervetuloa verkkolehtien maailmaan! Ennen kuin ryntäät syöttämään artikkeleita verkkoon, on kuitenkin syytä miettiä muutamaa asiaa. Digitaalinen julkaiseminen asettaa nimittäin kuville ja teksteille uusia vaatimuksia, jotka osittain eroavat painetuista lehdistä.

Anna Jeanne Söderlund

Sisältöjohtaja, Osakas

1. Mitä tyylikkäämpi digilehti, sitä enemmän käsityötä

Alkajaisiksi on valittava lehdelle julkaisualusta, joita on olemassa monenhintaisia ja –laatuisia. Alustaa pohtiessa on hyvä muistaa seuraava sääntö: mitä näyttävämmästä verkkolehdestä on kyse, sitä vaikeampi sitä on päivittää ilman graafista osaamista.

Verkosta ostettu valmisteema tai mainostoimiston luonnos lehdestä voivat alussa näyttää hyvinkin houkuttelevilta, mutta käytännössä lopputulos saattaa olla jotain aivan muuta, jos esimerkiksi käytetyt kuvat eivät ole tarpeeksi laadukkaita.

Tästä syystä verkkolehdissä on usein järkevämpi käyttää sellaista alustaa, jonka käyttöliittymä on suunniteltu toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa. Isommat taiteelliset irtiotot voi jättää painetun lehden tehtäviksi. Myös luettavuus on usein parempaa hieman yksinkertiasemmassa taitossa.

2. Varo kasvot peittäviä otsikoita

Tämä neuvo liittyy edelliseen. Otsikko kuvan päällä on verkkolehdissä yleisesti käytetty muttei aina niin toimiva ratkaisu. Ai miksi? No koska kuvassa on monesti ihminen ja usein käy niin, että otsikko osuu suoraan hänen naamaansa.

Jos haluat varmistaa, että asiakaslehdessäsi esiintyvät ihmiset eivät näytä rikollisilta, joiden kasvot täytyy peittää, kannattaa siis valita sellainen alusta, jossa otsikot eivät tule kuvan päälle vaan sen viereen tai alle. Vaihtoehtoisesti sisältöjä syöttävällä henkilöllä tulee olla graafista osaamista, jotta hän voi muokata kuvia otsikkoihin sopiviksi.

 

3. Varmista etusivun muokattavuus

Verkkolehtialustaa valittaessa on syytä kiinnittää huomiota myös etusivun muokattavuuteen. Simppelimmät verkkolehdet toimivat blogien logiikalla tarkoittaen, että uusimmalla julkaisulla on aina eniten painoarvoa.

Verkkolehdessä viimeksi lisätty artikkeli ei kuitenkaan välttämättä ole tärkein sisältö. Siksi on hyvä käyttää sellaista alustaa, jossa voi valita, mihin kohtaan etusivua artikkelit tulevat ja mikä niiden painoarvo on. Aivan kuten painetussa lehdessä, verkkolehdessäkin tulisi voida kertoa lukijalle, mitkä jutut ovat tärkeimpiä.

 

4. Netti tykkää vaakakuvista

Verkossa ylivoimaisesti käytetyin ja toimivin kuvan muoto on vaaka – esimerkiksi lähes kaikki sosiaalisen median kanavat suosivat vaakakuvia. Jos siis haluat juttusi leviävän somessa, kannattaa varustaa ne vaakakuvalla. Painetuissa lehdissä käytetään sen sijaan sekä vaaka- että pystykuvia suunnilleen yhtä paljon.

Tämä asia on hyvä muistaa jo siinä vaiheessa, kun ollaan tilaamassa kuvia valokuvaajilta tai ostamassa niitä kuvapankista. Tilaa siis varmuuden vuoksi aina sekä pysty- että vaakakuva, jos olet tekemässä sekä verkkolehteä että painettua lehteä.

 

5. Netti tykkää pidemmistä ja erilaisista otsikoista kuin printti

Nokkela kahden sanan otsikko, joka viittaa viereiseen kuvaan, voi olla painetussa lehdessä toimiva ratkaisu. Siinä kun on helppo saada yleisvaikutelma jutun sisällöstä silmäilemällä koko aukeamaa kuvineen, nostoineen ja ingresseineen.

Verkkolehdessä sen sijaan ei pysty silmäilemään kokonaista aukeamaa. Usein lukija löytää artikkelin some-linkin kautta, jossa näkyy kuva, otsikko ja ehkä ingressi. Siksi verkkoartikkeleiden otsikoiden tulisi selkeästi kertoa mitä artikkeli käsittelee ja niiden tulisi myös sisältää tärkeimmät hakusanat, jotta Google löytäisi ne.

 

6. Törsäile väliotsikoita ja kappaleenvaihtoja

Verkossa teksti on usein ilmavampaa kuin painetuissa lehdissä ja myös kappaleenvaihtoa esiintyy tiheämmin. Näin varmistetaan hyvä luettavuus näytöllä kuin näytöllä.

Painetuissa lehdissä on tällä hetkellä trendinä välttää väliotsikoita ja sen sijaan jäsentää leipätekstiä ylimääräisillä rivinvaihdoilla. Verkkolehdessä ei kuitenkaan kannata säästellä väliotsikoita – ne tekevät tekstistä ilmavan ja kertovat lukijalle tekstin sisällöstä. Lisäksi ne ovat myös hakukonenäkyvyyden kannalta arvokkaita, koska Google arvioi väliotsikot tärkeämmiksi kuin leipätekstin.

 

Morgan Digitalilla on pitkä kokemus painettujen lehtien digitalisoimisesta sekä uusien verkkomedioiden luomisesta. Esimerkkejä rakentamistamme verkkolehtialustoista:

www.alucareagle.com

www.coastline.fi

http://attitude.citec.com/