Remppa vai muutto – milloin WP-verkkosivusto kannattaa uusia ja koska vanhan kehitys riittää?

Parhaimmillaan verkkosivusto palvelee, markkinoi, rekrytoi, rakentaa brändiä ja tekee kauppaa. Saatko omasta sivustostasi kaiken mahdollisen hyödyn irti? Mikäli et, jotain kannattaa tehdä.

Anni Kiviniemi

Sisällöntuottaja, Projektipäällikkö, Osakas

Täysimittainen sivustouudistus on suuri urakka, joten kuinka pitkään on järkevää jatkaa vanhojen sivujen kehitystä? Tässä blogissa autamme punnitsemaan, tehdäkö WordPress-sivustolle remppa vai muutto.

Verkkosivusto rakentuu sen näkyvästä ulkoasusta, sisällöistä ja koodista. Jokaista osa-aluetta voidaan kehittää tiettyyn pisteeseen asti ilman koko sivuston uudistusta. Jossain vaiheessa yrityksen toiminta, visuaaliset trendit ja tekniikka ovat kuitenkin eläneet ja kehittyneet niin paljon, että nahka tulee luoda kokonaan.

Palveleeko sivusto tarpeitasi?

Mieti ensin, miten toivot sivustosi palvelevan toimintaasi ja onnistuuko se siinä tällä hetkellä. Sivuston tavoitteita voi olla monia, kuten myynnin kasvattaminen, tiedottaminen, työnantajamaineen rakentaminen tai asiakkaan palveleminen. Jos sivusto ei enää palvele toimintaa tai tarpeita, on aika harkita suurempaa uudistusta.

Tekniikan arvo – viisaasti ohjelmoitu sivusto kestää aikaa

Jos verkkosivusto on talo, koodi on sen kivijalka ja talotekniikka. Virheellisellä tai vanhanaikaisella koodilla vaikeuksia on varmasti luvassa, eikä talosta tule hääppöistä.

Sujuva käyttökokemus avainasemassa

Mitkä ovat tärkeimpiä kriteereitä sivuston tekniselle toimivuudelle? Käytön on oltava sujuvaa. Sivustoja luetaan erikokoisilla näytöillä, joissa sen on toimittava saumatta. Jos sivusto ei ole responsiivinen eli mukaudu esimerkiksi mobiiliin, mikään pintaremppa ei enää riitä ja sivusto on uusittava kokonaan. Sen sijaan yksittäiset bugit tai virheelliset näkymät voidaan usein korjata kevyemmällä työllä.

Sivuston latausnopeutta kannattaa myös tarkkailla. Latausnopeus on tärkeä seikka sekä hakukonenäkyvyydelle että digimarkkinoinnille, sillä erityisesti mainosliikenteen kautta sivustolle tulevat eivät jaksa odotella pitkään sivuston latautumista. Latausnopeuteen voi vaikuttaa monilla teknisillä valinnoilla, ja tässäkin remppa useimmiten riittää.

Hyvä koodi – joustava jatkokehitys

Hyvin koodattu sivu kestää aikaa aina paremmin. Silloin sivustoa voidaan jatkokehittää lähes loputtomiin. Jos sivustolla on käytössä Gutenbergin lohkoeditori, jatkokehitys modulaarisesti uusilla lohkoilla on erittäin joustavaa.

Morganissa Gutenberg-lohkoeditori on käytössä kaikissa uusissa WordPress-sivustoissa. Monilla saiteilla on edelleen käytössä vanhemman sukupolven Classic Editor. Se on yhä käyttökelpoinen ja teknisesti toimiva ratkaisu, vaikkakin Gutenbergiin verrattuna kankeampi. Classic Editor ei kuitenkaan yksinään edellytä kokonaisvaltaista sivustouudistusta, jos muut asiat ovat kunnossa. Myös WordPressin tuki Classic Editorille jatkuu ainakin toistaiseksi.

Tiesitkö, että uusien toiminnallisuuksien lisääminen sivuille ei välttämättä kaipaa täyttä uudistusta? Kun muut puitteet ovat kunnossa, pelkkä remppa riittää. Fiksusti koodattuun taloon kannattaa siis tarpeen mukaan rakentaa lisäsiipiä kuten verkkokauppaa tai tuotekonfiguraattoria.

Tekninen toteutus

Remppa riittää

  • Pienet bugit
  • Lisäosan kuten verkkokaupan rakentaminen
  • Latausnopeuden viritys

Muutto kannattaa

  • Sivusto ei toimi sujuvasti
  • Sivusto ei ole responsiivinen
  • Sivustoa ei pysty helposti jatkokehittämään
  • Sisällön päivittäminen on kankeaa

Tyylikäs ulkoasu brändää ja palvelee

Jos koodi on talon runko ja tekniikka, käyttöliittymä on sen toimiva pohjaratkaisu, sateenpitävä ulkovuoraus ja tyylikkäät tapetit. Verkkosivun näkyvällä osuudella, käyttöliittymällä, on ratkaiseva merkitys sivuston käyttäjäystävällisyydessä. Selkeä ja tyylikäs ulkoasu kutsuu kylään useammin.

Kun yrityksen visuaalinen ilme uudistuu, myös sen sivusto tulee uusia. Hyvin suunniteltu ulkoasu tuo aina hartioita ja nostaa profiilia omalla markkinalla. Jos yrityksen toimintaan tulee pieniä muutoksia mutta sivuston nykyinen ulkoasu on jo brändin mukainen fonttien, värien ja typografian osalta, pelkkä remppa voi riittää.

Lisää myyntiä laskeutumissivuilla

Myyntiä ja digimarkkinointia palvelevat laskeutusmissivut, ns. ländärit, ovat myyntilähtöisen sivuston selkäranka. Ne ovat näyttäviä ja informatiivisia sivuja, jotka optimoidaan tietylle tavoitteelle ja halutulle kohderyhmälle. Onnistuneimmat ländärit luodaan visuaalisesti ja käyttäjäystävällisesti esitetyllä sisällöllä. Jos taittomahdollisuudet saitilla ovat vielä suppeat mutta tekniikka kunnossa, pienellä rempalla saadaan suunniteltua kopallinen uusia lohkoja laskeutumissivujen tarpeisiin.

Vertaile ja pidä kehitystä yllä

Omaa verkkosivustoaan kannattaa välillä pysähtyä katsomaan kilpailijoiden sivujen rinnalla. Tarkastele eri sivustoja asiakkaan silmin: millaisen mielikuvan oma sivustosi antaa? Ilmentääkö se kansainvälisen tason toimintaa ja laatua vai näytättekö naapureiden rinnalla pikkupajalta? Entä vaikutatteko helpostilähestyttävältä ja ystävälliseltä kumppanilta vai etäiseltä ja mitäänsanomattomalta? Jos huomaat, ettei ulkoasu vastaa brändiä tai nostata sitä oikealla tavalla, uudistustoimet ovat paikallaan. Kerran uudistettuun sivustoon ei myöskään tule tuudittautua ikuisiksi ajoiksi. Pitämällä kehitystä yllä pysyt varmemmin aallon harjalla.

Ulkoasun suunnittelu

Remppa riittää

  • Yrityksen toiminta hieman muuttuu
  • Sivut kaipaavat pientä freshausta
  • Uusia laskeutumissivuja on helppo rakentaa

Muutto kannattaa

  • Visuaalinen ilme uudistuu
  • Brändi ei näyttäydy edukseen
  • Suppeat tekniset mahdollisuudet suunnitella visuaalisia lohkoja

Palvelevat sisällöt ovat vuorovaikutuksen lähtökohta

Yksikään talo ei täytä tarkoitustaan ilman kalustusta. Vasta sisällöt luovat sivustolle sen vuorovaikutuksen kohderyhmänsä kanssa. Oikeat sanat, kuvat ja videot oikeassa paikassa palvelevat kävijää yhtä hyvin kuin sohva olohuoneessa tai tiskiallas keittiössä.

Selkeät asiakaspolut auttavat navigoimaan kohteeseen

Sisällöt ohjaavat sivustokävijää luontevasti oikeaan suuntaan, esimerkiksi yhteydenottoon tai verkkokauppaostokseen. Sivurakennetta kannattaakin kehittää jatkuvasti sivuston elinkaaren aikana. Matalahierkiset sivustot ovat hakukoneiden suosiossa. Jos kävijän tavoittelemalle kohdesivulle kuljetaan nyt useamman portaan, oviaukon ja alasivun kautta, asiakaspolussa on jotain pielessä. Usein kovin kerrokselliseksi ja sekavaksi kasvanut sivurakenne kertoo, että saitilla alkaa olla ikää eikä se palvele tehokkaasti enää ketään. Jos sivukartta on levinnyt käsiin, muutto on yleensä paras ratkaisu.

Sen lisäksi, että asiakkaan on helppo navigoida sivustolla, on myös tärkeää, että päivittäminen on helppoa ja joustavaa sivuston ylläpitäjälle. Tässä sisältö, käyttöliittymä ja koodi keskustelevat keskenään ja palvelevat toisiaan: joustavaan sisällönsyöttöön tarvitaan hyvää käyttöliittymäsuunnittelua, ja hyvä käyttöliittymäsuunnittelu onnistuu parhaiten nykyaikaisella koodilla.

Älä jämähdä!

Parhailla sivustoilla on aina tuoretta sisältöä. Osaava sisältöjumppa on helpoin ja nopein tapa kehittää nykyistä sivustoasi heti. Sisältörikkaita ja hakukoneoptimoituja sivuja kannattaa siis ehdottomasti luoda vanhallekin saitille. Mutta mistä aloittaa? Tuota asiakastarinoita ja ajankohtaisia uutisia, esittele yritystäsi työnantajana ja nosta vastuullisuustyö ansaitulle jalustalle. Tuo palvelusi myyntiargumentteja ja asiakasarvoa esiin selkeästi ja tuputtamatta, puhuttele asiakasta tuttavallisesti ja ammattitaitoisesti. Kannattaa muistaa, että myös kuvavalinnoilla voi vaikuttaa valtavasti. Lopputulos, viisaasti ja tyylikkäästi kalustettu talo, on valmis ottamaan vieraat vastaan.

Sisällöntuotanto

Remppa riittää

  • Sisältöä on liian vähän
  • Sisällön tone of voice, äänensävy, ei palvele brändiä
  • Sisällöt eivät ole hakukoneoptimoituja
  • Sivukartta kaipaa pientä viritystä

Muutto kannattaa

  • Sivurakenne on sekava tai levinnyt käsiin
  • Yrityksen toiminta tai palvelut ovat muuttuneet merkittävästi