WooCommerce-integraatiot

WooCommerce-integraatiot – suurimmat hyödyt ja 5 suosittua esimerkkiä

Tehosta WooCommerce-verkkokauppasi toimintaa automatisoimalla toistuvat ja työläät tehtävät.

Pirkka Suksi

Projektipäällikkö

Integraatiolla tarkoitetaan kahden tai useamman järjestelmän välillä tapahtuvaa toistuvaa tietojen vaihtoa tai -siirtoa. Hyvä esimerkki tästä on verkkokaupan tuotetietojen noutaminen toiminnanohjausjärjestelmästä ja tilaustietojen vienti taloushallinto-ohjelmistoon. Tuotteiden lisäksi integraatioiden avulla voidaan siirrellä mm. käyttäjiä, mainoksia tai analytiikkaa koskevaa dataa. 

Jos olet valitsemassa tai jo valinnut WordPressin ja WooCommercen verkkokauppasi alustaksi, olet oikealla reitillä. REST API -rajapinta ja mahdollisuudet lukea XML- tai RSS-muotoisia syötteitä tekevät WordPressistä ja WooCommercesta yhteensopivan melkein minkä tahansa järjestelmän tai sovelluksen kanssa.  

Mitä hyötyä integraatioista on?

Kun huomaat toistavasi samoja copy-paste-rutiineja tai selvitteleväsi huolimattomuusvirheitä tilauksissa, saatat olla integraation tarpeessa. Kiteyttäisimme integraation suurimmat hyödyt näin:

  • Työaikaa vapautuu mielekkäämpiin tehtäviin
  • Palvelun laatu paranee (ei näppäilyvirheitä tai unohtuneita tilauksia)
  • Palvelun toimitus nopeutuu (järjestelmät ovat töissä myös iltaisin ja viikonloppuisin)
  • Eri järjestelmissä piilotteleva tieto saadaan koko organisaation käyttöön

Miten WooCommerce-integraatio toimii? Erittäin lyhyt esimerkki

Jesse on vaihtoautokauppias. Autojen tiedot syötetään keskitetysti järjestelmään, jossa niitä käytetään esimerkiksi kauppakirjan laatimiseen, rekisteröimiseen uudelle omistajalle ja taustapeilissä roikkuvan hintalapun tulostamiseen.

09:45Jesse merkitsee järjestelmässä BMW X3:n myydyksi ja syöttää vaihdossa tulleen Volkswagen Tiguanin tiedot
09:46Järjestelmä päivittää palvelimellaan olevan XML-tiedoston ja siirtää Jessen ottamat autokuvat kansioon, jossa ulkoiset palvelut voivat päästä käsiksi niihin
10:00Jessen WooCommerce-verkkokaupassa on cron-ajastin, joka käynnistää 30 minuutin välein XML-syötteen lukevan skriptin. Nyt skripti huomaa XML-syötteen muuttuneen
10:01Skripti muuttaa myydyn BMW:n statukseksi Luonnos, jolloin se ei enää näy asiakkaille
10:01Skripti lukee Volkswagenin tiedot XML-syötteestä ja luo niistä uuden tuotteen verkkokauppaan
10:02Skripti hakee auton kuvat palvelimelta ja liittää ne tuotteeseen
10:03Välimuisti tyhjennetään, jotta muutokset varmasti näkyvät verkkokaupan kävijöille
10:30XML-syöte luetaan seuraavan kerran. Tällä kertaa muutoksia ei havaita, joten mitään muuta ei tapahdu

Tällä periaatteella myytävien autojen tiedot saadaan virtaamaan WooCommercen lisäksi Jessen autoliikkeen Nettiauto-listaukseen, Autotalliin ja liikkeen ikkunassa pyörivään digitaaliseen näyttötauluun. Verkkokaupasta data puolestaan voisi jatkaa matkaa Facebook-karusellimainokseen. 

Kuvitellaan, että Jesse pyörittää 20-30 auton vaihtuvaa valikoimaa. Integraation avulla hän säästää joka päivä vähintään tunnin työaikaa, joka vapautuu asiakkaiden palveluun ja yrityksen kehittämiseen.

Seuraavaksi esittelemme viisi käyttötarkoitusta, jossa WordPress-verkkosivujen tai WooCommerce-verkkokaupan ylläpitämistä voi merkittävästi helpottaa integraatioiden avulla. 

Tuotetiedot ERP-järjestelmästä verkkokauppaan

Tuskin mikään yritys pyörittää toimintaansa pelkällä WooCommercella, vaan taustalta löytyy erilaisia taloushallinnon ohjelmistoja ja toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP). Kysytyin WooCommerce-integraatiomme on tuotetietojen noutaminen ERP-järjestelmästä verkkokauppaan sekä asiakastietojen ja tilausten vienti verkkokaupasta takaisin. 

– Joskus integraatiossa ei saada sellaisenaan täysin käyttökelpoista tietoa. Esimerkiksi tuotteesta ERP:ssä käytetty nimike voi olla loppuasiakkaalle vieras tai tuotekuvat puuttuvat. Tällöin tuotetietoja rikastetaan integraation toimittua, kertoo Morganin projektipäällikkö ja digitalisaatiokonsultti Pirkka Suksi.

Tuotetietoja, kuten nimikkeitä kuvia ja kieliversioita, voidaan rikastaa verkkokaupassa lähdedatan tuonnin jälkeen.

Pirkka Suksi

Seuraavilla kerroilla näistä tuotteista päivitetään vain varastosaldo ja hinta, jotta rikastetut tiedot eivät katoa. Tällaiset asiat tulee huomioida integraatiota määriteltäessä.

Olemme toteuttaneet integraatioita mm. seuraavien järjestelmien ja WooCommercen välille:

Verkkokaupan tuotesyöte digimainonnan työkaluihin

Kun verkkokaupan tuotteiden määrä kasvaa satoihin tai tuhansiin, verkkokauppiaan on mahdotonta ylläpitää digimainontaa käsityönä. Tuoteryhmätasolla tehtävästä saattaisi vielä suoriutua, mutta yksittäisten tuotteiden hinta- ja saatavuustiedot elävät koko ajan. 

Mainonnan automatisoimista varten Facebookilla on Kaupankäynnin hallinta ja Googlella Kauppiaskeskus, joihin verkkokaupat voivat lähettää tuotesyötteensä. Syöte sisältää mm. tuotteen nimen, hinnan, kuvan sekä saatavuustiedon, jotta tilapäisesti loppuunmyydyt tuotteet eivät turhaan paistattelisi mainoksissa. 

Kun tiedot päivittyvät syötettä pitkin, verkkokauppias voi tehdä tehokasta Facebook-luettelomainontaa tai Google Shopping -mainontaa koko valikoimasta, tietyistä tuoteryhmistä tai erikseen valituista tuotteista.

Pirkka Suksi

Meillä on kokemusta seuraavista mainosluetteloista:

Kohteiden haku markkinapaikalta omille verkkosivuille

Tietyt toimialat, kuten autokauppa, kiinteistönvälitys ja ravintolat, elävät jo syvällä alustataloudessa. Näkyvyys toimialan tärkeimmillä markkinapaikoilla on omia verkkosivuja tärkeämpää, ja myytävien kohteiden päivittämiseen moneen paikkaan ei ole aikaa.

Tällöin yrityksen kannattaa syöttää kohteet markkinapaikalle, josta niiden tiedot peilataan verkkosivuille. Integraatiotyökalu tarkistaa alkuperäisen datalähteen tilan esim. kerran tunnissa. Muutoksia havaitessaan se hakee uudet kohteet, päivittää muuttuneet uusilla tiedoilla ja poistaa myydyt kohteet näkyvistä. Tämäkin integraatio vaatii suunnittelua, sillä alkuperäisen datan ja verkkosivuilla esitettävän sisällön rakenteen tulee vastata toisiaan.

Olemme tuoneet tietoa WordPress-verkkosivuille mm. seuraavista järjestelmistä:

Verkkokaupan tilaukset kuljetusliikkeelle

Kuljetusliikkeen ja -tavan valinta, lähimmän pakettiautomaatin valinta, runsas maksutapojen valikoima, seurantakoodin saaminen heti sekä tietysti ripeä toimitus. Ostopäätöksen jälkeinen osuus muodostaa tärkeän osan verkkokaupan asiakaskokemuksesta.   

Tuore verkkokauppias voi käynnistää bisneksensä tekemällä pakettikortit käsin, mutta hyvin pian tilausten käsittely alkaa viemään liikaa arvokasta työaikaa. Tilausten toimitus WooCommerce-verkkokaupasta asiakkaille onnistuu hyvin esim. kotimaisella Shipit-palvelulla.

Käyttäjien tunnistautuminen WordPressiin

Mitä suurempi organisaatio, sitä todennäköisemmin sillä on valmiit käytännöt käyttäjätiliensä hallintaan ja tunnistautumiseen. Kun tällainen organisaatio tarvitsee WordPress-verkkosivut, käyttäjienhallinnassa voidaan tukeutua organisaation omaan hakemistoon. 

Käyttöoikeudet napsahtavat kuntoon hakemiston määritysten mukaan ja entisten työntekijöiden oikeudet eivät jää roikkumaan verkkosivuille.

Pirkka Suksi

Olemme toteuttaneet integraatioita mm. seuraavista järjestelmistä:

Morganin integraatio-osaaminen

Meillä Morganilla ei mene sormi suuhun, vaikka asiakkaamme tarve olisi monimutkaisempi. WooCommerce-integraation toteuttamiseen on useita vaihtoehtoja, joista valitsemme aina tarkoitukseen sopivimman:

  • Järjestelmäkohtainen lisäosa: WooCommercen suosion vuoksi monet ohjelmistotalot ovat kehittäneet omia lisäosiaan
  • Yleinen lisäosa: esim. WP All Import lukee dataa toiselta palvelimelta tai siirtotiedostosta ja luo siitä WordPress sisältöä
  • Ilman koodaamista: Zapierin kaltaisen integraatiotyökalun avulla
  • Ylläpidetty palvelu: esim. Flashnoden integraatioita käyttäen
  • Itse tehty: Morganin kehittäjät tutustuvat integroitavan sovelluksen rajapintaan ja toteuttavat integraation itse

Kun suunnittelet uutta verkkokauppaa tai haluat vapauttaa aikaasi nykyisen ylläpitämisestä, nakkaa meille viesti sivun lopusta löytyvällä lomakkeella! Ja tutustuthan myös referensseihimme.