Saavutettavuus­vaatimukset laajenevat verkko­kauppoihin – mitä yritysten tulee nyt tietää ja tehdä?

Vuonna 2025 astuvat voimaan laajemmat saavutettavuusvaatimukset, jotka koskettavat myös useita verkkokauppoja. Tässä blogissa kerromme, mitä muutos tarkoittaa verkkokauppayrityksille ja miten siihen kannattaa varautua.

Mitä verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa?

Verkkokaupan saavutettavuus tarkoittaa, että kaikki asiakkaat voivat asioida sivustolla yhdenvertaisesti riippumatta heidän fyysisistä tai kognitiivisista haasteistaan. Saavutettavuusdirektiivin piiriin kuuluvien verkkokauppojen tulee täyttää WCAG 2.1 -ohjeiden AA-taso. Tämä edellyttää monelta verkkokaupalta muutoksia sivuston ulkoasuun, koodiin ja sisältöön. 

Mitä verkkokauppoja uudet vaatimukset koskevat?

Kesäkuusta 2025 alkaen saavutettavuusvaatimukset laajenevat koskemaan kaikkia uusia kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja. Jos verkkokauppa on julkaistu ennen päivämäärää 28.6.2025, sitä koskee viiden vuoden siirtymäaika.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske mikroyritysten verkkokauppoja. Yritys ei ole enää mikroyritys ja kuuluu saavutettavuuslain piiriin, jos työntekijöitä on 10 tai enemmän ja vuosittainen liikevaihto on yli 2 miljoonaa euroa tai vuosittainen taseen loppusumma ylittää 2 miljoonaa euroa.

Mitä saavutettavuusvaatimukset tarkoittavat käytännössä verkkokaupalle? 

Verkkokaupan tulee huomioida saavutettavuus niin sivuston tekniikassa, käyttöliittymässä kuin sisällössä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi: 

  • Tuotekuvien tekstivastineita
  • Selkeitä värikontrasteja
  • Mahdollisuutta navigoida näppäimistöllä
  • Ymmärrettävää kieltä tuotekuvauksissa
  • Teknistä toimintavarmuutta eri laitteilla ja avustavilla teknologioilla

Palveluntarjoajan on myös annettava tietoa verkkokaupassaan olevien tuotteiden ja palvelujen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, jos esimerkiksi niiden valmistaja tai maahantuoja on tällaiset tiedot toimittanut.

Digipalvelulain ja esteettömyysdirektiivin noudattamista valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI). Puutteista voi seurata huomautuksia tai sakkoja.

Saavutettava verkkokauppa on osa
hyvää asiakaspalvelua
ja voi tuoda kilpailuetua.

Miksi verkkokaupan kannattaa ennakoida muutosta? 

Vaikka määräaika on vasta 28.6.2025, saavutettavuuden parantaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Saavutettava verkkokauppa on osa hyvää asiakaspalvelua ja voi tuoda kilpailuetua. Muutosten tekeminen asteittain on myös kustannustehokkaampaa. 

Miten verkkokauppa voi valmistautua?

  1. Kartoita nykytilanne: Teetä saavutettavuusarviointi verkkokaupallesi esimerkiksi meillä Morganilla.
  2. Luo suunnitelma: Priorisoi ja aikatauluta tarvittavat muutokset.
  3. Kouluta henkilöstö: Varmista, että kaikki sisällöntuottajat ymmärtävät saavutettavuuden periaatteet.
  4. Seuraa kehitystä: Pysy ajan tasalla mahdollisista lainsäädännön muutoksista.

Saavutettavuusvaatimusten laajeneminen verkkokauppoihin on merkittävä muutos, mutta hyvällä valmistautumisella se palvelee liiketoimintaa: saavutettavuudella sekä parannat asiakaskokemusta että tavoitat laajemman asiakaskunnan. 

Aloittamalla valmistelut ajoissa varmistat sujuvan siirtymän uusiin vaatimuksiin. Ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme saavutettavuuskartoituksen aloittamiseksi. Tehdään yhdessä webistä esteetön, yhdenvertainen ja käyttäjäystävällinen asiointipaikka meille kaikille! 

Lähde:

Saavutettavuuvaatimukset.fi – Virallinen tietolähde saavutettavuusvaatimuksista Suomessa

Suosittelemme myös:

Saavutettava verkkosivusto ei käännytä asiakkaita ovelta – Morganin blogikirjoitus saavutettavuuden tärkeydestä ja merkityksestä