En långvarig identitet byts ut Österbottens förbund är en samkommun med 14 kommuner som har utvecklat sitt område i över 30 års tid. År 2024 beslutade förbundet att göra samma sak som flera andra landskapsförbund i Finland redan gjort, det vill säga att förnya sin gamla visuella identitet. Ny logotyp återspeglar landhöjningen Moderniseringen av Österbottens förbunds visuella identitet började med designen av en ny logotyp. Den gamla logon var Österbottens vapen, som på grund av sina små detaljer inte lämpade sig särskilt bra för digital kommunikation. Den nya logotypen skulle inte bara vara mer anpassningsbar, utan också avspegla det som är unikt för Österbotten – framförallt den långa kusten och skärgården. Bland många alternativ valdes ett klippblock som motiv för logotypen – det symboliserar landhöjningen i Österbotten och Kvarkens skärgård, som dessutom är ett av Finlands UNESCO-världsarv. Samtidigt förändrades färgpaletten till dämpade marina nyanser som speglar Österbottens mångsidiga natur. Trots den nya logotypen förblir vapnet en viktig symbol för Österbottens förbund också i fortsättningen. Stenhällen skapar harmoni i kommunikationen Morgan tog också fram nya dokumentmallar åt Österbottens förbund som harmonierar med den nya visuella identiteten. I mallarna används klippblocket från logotypen som en visuell accent på olika sätt. Designen av stenelementen gjordes så att de skulle gå att använda så mångsidigt som möjligt. Genom att beskära och komponera om elementen kan de enkelt användas i marknadsföringsmaterial och bidra till en visuell enhetlighet i kommunikationen. Projektet med Morgan löpte smidigt, och vi fick alltid snabba svar på våra meddelanden. Österbottens förbund Kolla också de här varumärke och visuell identitet Mama's Kitchen & Bar Automatiserade webbsidor på en månad Innehållsproduktion Varumärke och visuell identitet Webbsidor Beyond Interior En elegant profil för ett nytt lyxvarumärke Innehållsproduktion Varumärke och visuell identitet Webbsidor Referenser
Mama's Kitchen & Bar Automatiserade webbsidor på en månad Innehållsproduktion Varumärke och visuell identitet Webbsidor
Beyond Interior En elegant profil för ett nytt lyxvarumärke Innehållsproduktion Varumärke och visuell identitet Webbsidor