Tidningen Kotipuutarhas ges ut av Trädgårdsförbundet och den huvudsakliga produkten är fortfarande en papperstidningen som skickas hem till läsarna. Men webbtidnignen blir allt viktigare för läsarna och för förbundet ger den bättre intäktsmöjligheter tack vare annonser och betalvägg. Med sitt sakkunniga innehåll och sina vackra trädgårdsbilder tävlar webbtidningen om tusentals Google-sökningar och följare på sociala medier, som alla är potentiella prenumeranter. Att vi valde Morgan som samarbetspartner berodde på deras smidiga förmåga att ta sig an ett omfattande webbprojekt med strama tidsramar. Dessutom hade deras team ett personligt engagemang i vårt innehåll. Piia ReinikainenMarknadschef, Trädgårdsförbundet Design med fokus på print och mobil Designen av Kotipuutarhas webbplats utgick från en ovanlig premisser: designen skulle följa papperstidningens nya layout och prioritera mobilanvändning. Webbplatsen skulle se ut och kännas som den tryckta Kotipuutarha-tidningen – men självklart optimerad för skärmläsning. Över 70 procent av webbplatsens besökare använder mobil, så mobilvyerna och -funktionerna prioriterades i planeringen. En visuell fest för trädgårdsentusiaster Den nya webbplatsens innehåll utvecklades till ett rikt smörgåsbord för trädgårdsentusiaster. Designen fokuserade på artiklarnas läsbarhet på skärm, visuell strukturering av texter och ett vackert bildspråk. På kotipuutarha.fi erbjuds flera olika innehållstyper: artiklar annonsartiklar växtkort bloggar ledare och kolumner Artikelvyerna fick inslag från papperstidningen, exempelvis infoblock som gör det lättare att strukturera och förstå innehållet. Illustrerade steg-för-steg-instruktioner, som ofta används i pappertidningen, fördes över till webben som blädderbara lager. Detta gör det enkelt för en mobilanvändare att till exempel följa instruktionen för att plantera ett äppelträd direkt i den egna trädgården. De detaljerade planteringsplanerna från tidningen fick också en tydlig digital form på webben. Samarbetet med projektledaren Anni från Morgan har varit smidigt och okomplicerat genom hela projektet. Intäkter från betalvägg och annonsverktyg I nya kotipuutarha.fi infördes också läsning bakom betalvägg. Betalartiklarna, så kallade ”körsbärsartiklar”, markeras med en körsbärsikon. Vi implementerade en SSO-integration (Single Sign-On) mellan webbplatsen och prenumerationssystemet. Tack vare den hålls fakturering och läsrättigheter uppdaterade i systemet, vilket gör att tidningsprenumeranter snabbt och enkelt kan läsa de betalda artiklarna och bläddra i e-tidningen. Morgan skapade också ett eget annonsverktyg för webbplatsen, vilket gör det möjligt att lägga till och hantera bannerrannonser. Annonsplatserna definierades redan i designfasen och integrerades naturligt med övrigt innehåll. Annonser kan också riktas mot specifika ämnesområden, vilket gynnar både annonsörer och läsare. Ny lösning för e-tidningen Morgan byggde en helt ny lösning för e-tidningen, där prenumeranter kan söka och bläddra i det omfattande arkivet av Kotipuutarha-tidningar. E-tidningslösningen identifierar text på varje PDF-sida antingen direkt eller via ett textigenkänningsprogram och skapar ett sökbart index. Detta gör att läsare kan dirigeras direkt till rätt sida i e-tidningen via sina sökresultat. Vi är nöjda med den förnyade webbplatsen och kommer att fortsätta utvecklingen i samarbete med Morgan. Webbhotell med grön el i Finland Webbplatsen kotipuutarha.fi innehåller tusentals bilder och texter, och datamängden växer ständigt. Därför behövdes robust och säker hosting – Morgans hosting finns i Finland och drivs med grön el. Samarbetet med projektledare Anni har varit smidigt och okomplicerat genom hela projektet. Vi är nöjda med den förnyade webbplatsen och kommer att fortsätta utvecklingen i samarbete med Morgan. Piia Reinikainen Marknadschef, Trädgårdsförbundet Kolla också de här webbsidor LUMENE Group En fräsch och luftig webbplats för LUMENE Group Webbsidor Swedish Finn Historical Society En webbplats som förenar släktingar över Atlanten Webbsidor Referenser