Vaikka Kotipuutarhan päätuote on kotiin kannettu printtilehti, verkkosivuston merkitystä ei voi aliarvioida. Se kilpailee asiantuntevilla sisällöillään ja herkullisilla puutarhakuvillaan tuhansista Google-hakijoista ja some-seuraajista – jotka kaikki ovat potentiaalisia lehtitilaajia. Lisäksi suosittu sivusto tuo Kotipuutarhalle yhä paremmat ansaintamahdollisuudet mainosten ja maksumuurin ansiosta. Verkkosivukumppanin valinnassa painoivat Morganin ketteryys tarttua laajaan sivustoprojektiin tiukalla aikataululla sekä meille valitun tiimin jäsenten henkilökohtainen ote sisältöihimme. Piia Reinikainenmarkkinointipäällikkö, Puutarhaliitto Ulkoasusuunnitteluun printti-design ja mobiili edellä Kotipuutarhan verkkosivuston ulkoasua ja käyttöliittymää ryhdyttiin suunnittelemaan melko harvinaisista lähtökohdista: painetun lehden taittouudistuksen sekä mobiilikäytön ehdoilla. Sivuston haluttiin näyttävän ja tuntuvan painetulta Kotipuutarhalta – toki ruutuluettavuudeltaan huippuunsa viritettynä. Verkkokävijöistä puolestaan yli 70 % käyttää sivustoa kännykällä, joten sivusto tuli suunnitella mobiilinäkymät ja -toiminnot edellä. Puutarhasisältöjen herkkutarjotin Uuden sivuston sisällöistä kehitettiin viherpeukaloille rikas ja monipuolinen runsaudensarvi. Suunnittelussa panostettiin artikkeleiden ruutuluettavuuteen, tekstien visuaaliseen jäsentämiseen ja kuvien näyttävään esittämiseen. Kotipuutarha.fi tarjoaa useita erilaisia sisältötyyppejä: artikkelit advertoriaalit kasvikortit blogit pääkirjoitukset ja kolumnit Artikkelinäkymiin kehitettiin printtilehdestä tuttuja elementtejä. Näillä ns. lohkoilla tietoa voi jäsentää verkossa visuaalisesti, ja ne myös helpottavat lukijaa sisäistämään tietoa. Esimerkiksi lehdessä usein käytetyt opastavat vaihekuvat toteutettiin verkossa swaipattavana kerroksena, josta mobiilikäyttäjän on helppo selata vaikkapa omenapuun istutusvaiheita puutarhassa touhutessaan. Lehdestä tutut istutussuunnitelmat sisältävät puolestaan valtavan määrän tietoa ja pieniä yksityiskohtia, joten myös näille kehitettiin verkkoon selkeä ja helposti hahmotettava digimuoto. Työskentely projektipäällikkö Annin kanssa oli jouhevaa ja mutkatonta läpi koko projektin. Maksumuuri ja mainostyökalu tuovat tuloja Uudistunut kotipuutarha.fi tarjoaa ensi kertaa luettavaa myös maksumuurin takaa. Maksulliset artikkelit ovat ns. kirsikka-artikkeleita, jotka tunnistaa kirsikkaikonista. Määrittelimme ja toteutimme SSO-integraation (Single sign-on) sivuston ja tilausjärjestelmän välille. Laskutus ja lukuoikeus ovat järjestelmässä aina ajan tasalla, joten lehden tilaajat pääsevät nyt nopeasti ja helposti lukemaan maksullisia artikkeleita ja näköislehteä. Toteutimme verkkomediaan oman mainostyökalun, jonka avulla sivustolla näkyviä bannerimainoksia voi syöttää ja hallinnoida. Eri sivunäkymiin määriteltiin jo suunnitteluvaiheessa useita valmiita mainospaikkoja, jotka näkyvät luontevana osana muuta sisältöä. Mainoksia voi myös kohdistaa näkymään vain tietyn aihepiirin artikkeleissa, mikä palvelee sekä mainostajaa että aiheesta kiinnostunutta lukijaa. Sivuston mainoksissa tärkeä tavoite oli välttää ärsyttämästä lukijaa tai pakottaa hänet jatkuvasti sulkemaan ponnahtavia mainoksia. Uusi näköislehtiratkaisu Morgan rakensi sivustolle täysin uuden näköislehtiratkaisun, jolla tilaajat voivat etsiä ja selata mittavaa Kotipuutarha-lehtiarkistoa. Näköislehtiratkaisu tunnistaa PDF-muotoisen näköislehden jokaiselta sivulta tekstit joko suoraan tai tekstintunnistusohjelman avulla ja luo näistä muokattavan hakuindeksin. Tällä tavoin lukija voidaan ohjata hakutuloksista suoraan sille näköislehden sivulle, mistä hakutulos löytyy. Olemme tyytyväisiä uudistettuun sivustoon ja jatkamme sen kehitystä yhteistyössä Morganin kanssa. Hosting pyörii Suomessa vihreällä sähköllä Kotipuutarha.fin datamäärä tuhansine kuvineen ja teksteineen on valtava ja kasvaa jatkuvasti. Sivuston vahva ja suojattu hosting sijaitsee Suomessa ja sitä ylläpidetään vihreällä sähköllä. Verkkosivukumppanin valinnassa painoivat Morganin ketteryys tarttua laajaan sivustoprojektiin tiukalla aikataululla sekä meille valitun tiimin jäsenten henkilökohtainen ote sisältöihimme. Työskentely projektipäällikkö Annin kanssa oli jouhevaa ja mutkatonta läpi koko projektin. Olemme tyytyväisiä uudistettuun sivustoon ja jatkamme sen kehitystä yhteistyössä Morganin kanssa. Piia Reinikainen Markkinointipäällikkö, Puutarhaliitto Morganin rooli Verkkomedia Ulkoasusuunnittelu Käyttöliittymäsuunnittelu Teknisen ratkaisun kehittäminen Ohjelmointi Hosting Automaatiot Tsekkaa myös nämä verkkomedia verkkosivut Studentbladet Näin Studentbladet digitalisoitiin Verkkomedia Lakeuden Etappi Artikkeleista podcasteihin – uudessa Etappi-aviisissa on jokaiselle jotakin Verkkomedia Verkkosivut Umeå Biotech Incubator Verkkopalvelu-uudistus ja uusi yritysilme kansainväliselle startup-hautomolle Verkkosivut Lakeuden Etappi Artikkeleista podcasteihin – uudessa Etappi-aviisissa on jokaiselle jotakin Verkkomedia Verkkosivut Referenssit
Lakeuden Etappi Artikkeleista podcasteihin – uudessa Etappi-aviisissa on jokaiselle jotakin Verkkomedia Verkkosivut
Umeå Biotech Incubator Verkkopalvelu-uudistus ja uusi yritysilme kansainväliselle startup-hautomolle Verkkosivut
Lakeuden Etappi Artikkeleista podcasteihin – uudessa Etappi-aviisissa on jokaiselle jotakin Verkkomedia Verkkosivut