Tästä syystä emme luota valmisteemoihin 10.9.2017 Ajankohtaista Blogi WordPressin valmisteemat ovat kertakäyttötavaraa – räätälöidyt verkkosivustot kestävät sen sijaan aikaa. Verkkosivuja voi WordPress-järjestelmällä rakentaa kahdella tavalla: joko alusta asti räätälöityinä tai sitten niin sanottuja valmisteemoja hyödyntäen. Valmisteemat ovat nimensä mukaisesti valmiita ulkoasukokonaisuuksia, joita voi muokata vaihtamalla kuvia, logoja ja värejä. WordPressin valmisteemat ovat usein hyvinkin edullisia – jotkut niistä jopa ilmaisia. Osaa niistä voi käyttää ilman sen kummempaa alan tuntemusta tai koodaustaitoja. Toisinaan mainos- ja digitoimistot myös myyvät valmisteemoihin perustuvia sivustoja eteenpäin asiakkaille. Asiakas taas ei välttämättä ymmärrä – tai osaa kysyä – miten sivusto on toteutettu ja mitä seurauksia sillä on. Äkkiseltään valmisteema kuulostaa kätevältä ja edulliselta ratkaisulta. Korkealaatuisilla demokuvilla ladattuina ne näyttävätkin suorastaan herkullisilta. Morganissa olemme kuitenkin tulleet siihen tulokseen, että emme niitä käytä. Syitä on monia, ja listaan tässä tärkeimmät: 1. Sivusto vanhenee nopeasti Monet valmisteemat käyttävät uusia trendikkäitä toiminteita, jotka muutaman kuukauden päästä saattavat jo tuntua hölmöiltä. Sivusto saattaa vanheta nopeasti siitäkin syystä, että kyseisen teeman kehittäminen lopetetaan. Valmisteemat ovat siis lähtökohdiltaan kertakäyttötuotteita, jotka eivät kestä aikaa yhtä hyvin kuin räätälöity sivusto. Räätälöityä sivustoa voi jatkokehittää milloin tahansa. 2. Tietoturvasta ei ole takeita Morganin näkökulmasta yksi valmisteemojen pahimmista ongelmista on tietoturva. Teemat ovat laadultaan hyvin vaihtelevia ja usein on mahdoton etukäteen tietää, minkälaista koodia ne sisältävät. Teemat tuovat myös mukanaan runsaasti lisäosia, joilla on omat riskinsä laadun ja tietoturvan suhteen. Valmiita teemoja kehittää suppeampi joukko ihmisiä verrattuna WordPressin avoimen koodin järjestelmään. Jos teemoihin ei tehdä ajanmukaisia päivityksiä tai niitä ei ylläpidetä huolellisesti, voi niihin nojaaviin sivustoihin ajan myötä syntyä tietoturvaongelmia. 3. Sivustoa on vaikea räätälöidä Valmiin teeman ydinajatus on juuri se, ettei sitä pysty loputtomiin muokkaamaan. Jos käytät valmisteemaa, voit siis olla varma, että maailmasta löytyy paljon muitakin sivustoja, jotka muistuttavat hyvin paljon omaasi. Ja vaikka et tästä välittäisikään, valmisteema saattaa ruveta pännimään viimeistään siinä vaiheessa, kun yrityksesi toiminta kasvaa ja haluaisit muuttaa sivustoa vastaavasti. Se ei nimittäin välttämättä onnistu, ainakaan helposti tai halvalla. 4. Valmisteemoissa voi olla liikaa toiminteita Toisia valmisteemoja pystyy muokkaamaan lähes rajattomasti, mutta tämäkään ei ole yksiselitteisesti hyvä asia. Niin sanotuilla Page builder -lisäosilla rakennetut sivustot latautuvat hitaasti ja sisältävät hakukoneiden kannalta huonolaatuista koodia. Tottumattoman käyttäjän käsissä niillä rikkoo helposti sivun koko taittomallin. Lisäksi ylläpito muuttuu heti monimutkaisemmaksi, kun toiminteiden määrä kasvaa. Joissakin valmisteemoissa on rakennettu oma hallintapaneeli WordPressin tutun käyttöliittymän korvaajaksi. Pystyäkseen päivittämään sivustoa pitää olla juuri kyseisen teeman asiantuntija. 5. Edullinen valmisteema saattaa tulla kalliiksi Valmisteema on edullinen ottaa käyttöön, mutta sen käyttö voi ajan myötä tulla kalliiksi. Koska valmisteemalla tehdyn sivun elinkaari on niin lyhyt, sen joutuu uusimaan paljon useammin verrattuna räätälöityyn sivustoon, jolla voi pärjätä vuosikausia. Älä siis osta valmisteemalla tehtyä sivustoa, elleivät seuraavat ehdot täyty: – Budjettisi on äärimmäisen tiukka – Sivustosi ei ole tarkoitettu toimivan kuin muutaman kuukauden – Ymmärrät, ettei sivustoa jatkossa välttämättä pysty päivittämään haluamaasi suuntaan Lisää WordPress-verkkosivujen hintaan vaikuttavia tekijöitä löydät uudemmasta blogistamme
23.4.2024 Blogi Remppa vai muutto – milloin WP-verkkosivusto kannattaa uusia ja koska vanhan kehitys riittää? Parhaimmillaan verkkosivusto palvelee, markkinoi, rekrytoi, rakentaa brändiä ja tekee kauppaa. Saatko omasta sivustostasi kaiken mahdollisen hyödyn irti? Mikäli et, jotain…
8.4.2024 Ajankohtaista WordPress-käyttäjille lähetetty huijausviestejä – tässä toimintaohjeet asiakkaillemme Monet WordPress-käyttäjät ovat saaneet sähköposteihinsa huijausviestejä, joissa kehotetaan lataamaan lisäosa sivuston korjaamiseksi. Tässä asiakkaillemme ohjeet, miten toimia epäilyttävien viestien kanssa.
7.9.2023 Ajankohtaista Morganin sivustot pyörivät nyt kokonaan uusiutuvalla sähköllä Nopeus ja vihreys – siinä kaksi tärkeintä kriteeriä, kun Morgan päätti siirtää verkkosivustojensa palvelimet Suomeen. Osa sivustoista on jo siirretty…