Verkkosivujen hinta

10 tekijää, jotka vaikuttavat WordPress-verkkosivujen hintaan

Mitä WordPress-sivut maksavat? Näin vaikutat seuraavan sivustosi hintaan ja saat parasta vastinetta rahoillesi.

Anna Jeanne Söderlund

Sisältöjohtaja, Osakas

Paljonko WordPress-verkkosivut maksavat? 

Kysy tätä WordCampissa, niin näet sanavalmiiden ammattilaisten kiemurtelevan tuoleissaan kuin ilmanvaihtokanavista olisi juuri tuprahtanut kutituspulveria. 

Emme me tätä kysymystä ilkeyttämme kiertele. Kun kaikki on mahdollista ja samaan lopputulokseen voi päästä monella tavalla, joudumme esittämään vastakysymyksiä ennen kuin uskallamme puhua rahasta. Hintatason yllä leijuu myös odotuksia “ilmaisuudesta”, ovathan ohjelmisto ja monet sen suositut lisäosat avointa lähdekoodia. Viimeistään kohdat 8 ja 9 paljastavat, miksi ilmaisuus on tässä yhteydessä vahvasti lainausmerkeissä.

Lupaan, että tämän artikkelin luettuasi:

  • ymmärrät paremmin WordPress-kehittämisen kustannusrakennetta 
  • osaat laatia tarjouspyynnön, joka ei saa tekijöitä siilipuolustukseen
  • osaat vertailla tarjouksia ja vaatia fiksuja ratkaisuja

TL;DR Mitä Morganin tekemät WordPress-verkkosivut maksavat:

Ja sitten pitempään puheenvuoroon. Miten voit vaikuttaa WordPress-sivuston hintaan ja saada parasta vastinetta rahoillesi?

1. Tarkka määrittely puristaa turhat ilmat tarjouksista

Jos yksi WordPress-toimisto vastaa asiakkaalta tulevaan tarjouspyyntöön 5000 ja toinen 25 000 euron hintalapulla, vähintään yksi kolmesta osapuolesta pettyy pahasti projektiin. Kun tilaajan toiveet on hyvin määritelty, tarjoukset ovat tarkempia ja sisältävät vähemmän pelivaraksi jätettyä ilmaa.

Julkisella puolella tarjouspyyntöä valmistellaan huolellisesti, sillä pelkkä epämääräinen sanamuoto altistaa tarjouskilpailun valituksille. Yrityksissä päätöksenteko on joustavampaa, mutta tarjouspyyntö kannattaa luetuttaa jollakin luotetulla asiantuntijalla. Tarkentaviin kysymyksiin vastaaminen ja vastausten jakaminen kaikille tarjoajille on myös mainio käytäntö.

Suunnitteletko sivustouudistusta? Kollegani Anna julkaisi juuri muistilistan, joka auttaa sinua määrittelyssä.

2. Integraatio tehostaa työtä, mutta maksaa alussa

WordPress-verkkosivut ja verkkokaupat voivat vaihtaa tietoja muiden sovellusten, kuten toiminnanohjauksen, logistiikan tai organisaation oman käyttäjähallinnan kanssa. WordPress-integraatiot tehostavat työtä ja parantavat laatua, mutta rajapintoihin tutustuminen, ohjelmointi ja testaus vaativat työtunteja ja nostavat verkkosivujen hintaa usein nelinumeroisella summalla.

Integraation tarve ei aina tarkoita reipasta hintalappua. Zapierin kaltaisilla palveluilla myös muut kuin ohjelmoijat osaavat liikutella dataa järjestelmästä toiseen. Integraatio on paljon viljelty muotisana, jota käytetään myös väärin: “chat-integraationa” mainostettu toiminto saattaa todellisuudessa tarkoittaa koodinpätkää, jonka lisääminen sivustolle kestää varttitunnin. 

Toisinaan voit lykätä integraation toteutusta myöhemmäksi, jotta saat uuden liikeideasi ketterästi markkinoille. Ei ole häpeä aloittaa verkkokauppiaan uraa käsittelemällä tilaukset manuaalisesti, kunnes tilausmäärä on kasvanut.

Kuvaile tarjouspyynnössä, millä muilla järjestelmillä pyörität bisnestäsi ja miten verkkosivustosi tulisi istua tähän kokonaisuuteen.

3. Päivittämisen helppous säästää hermoja

Pätevä WordPress-tekijä selvittää jo tarjouspyyntöön vastatessaan, mitä toiveita ja vaatimuksia sivuston ylläpitäjillä on päivittämisen suhteen. Siten tiedetään, missä kohdissa teknisiin hienouksiin kannattaa panostaa ja missä yksinkertaisin toteutustapa riittää.

Otetaan esimerkiksi rengasliike, jolla on kymmenkunta toimipistettä eri puolilla Suomea. Toimipisteissä työskentelee yhteensä noin 50 henkilöä, joiden yhteystiedot halutaan esittää sivustolla. Miten toteuttaisit toimipistekohtaiset sivut?

Karvalakkimalli

  • Syötät osoitteet, aukioloajat ja yhteystiedot tavalliseen tapaan sivuston sisällöksi
  • Muutat jokaisen puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen käsin klikattavaksi linkiksi
  • Kopioit karttojen upotuskoodit yksitellen Google Mapsista

Kultainen keskitie

  • Luot Toimipisteille ja Henkilöille omat sisältötyypit
  • Yhteystiedot muutetaan linkeiksi ja Henkilöt liitetään tiettyihin Toimipisteisiin
  • Toimipisteiden sijainnit ovat Google Maps -integraation ansiosta käytettävissä erilaisissa kartoissa kautta sivuston

Vimpan päälle

  • Toteutat integraation, jossa henkilöt haetaan yrityksen HR-järjestelmästä
  • Toteutat integraation, jossa toimipisteiden yhteystiedot ja aukioloajat haetaan Google Business -hakemistosta

Loppukäyttäjä ei välttämättä huomaa eroa eri toteutusten välillä. Ylläpitotyökaluun satsattu euro voi kuitenkin maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, kun työaikaa säästyy ja sisältövirheiden riski vähenee.

Haasta tarjoajat miettimään sisällöntuottajan tarpeita ja testaa, kuinka paljon he osaavat hyödyntää WordPressin edistyneempiä ominaisuuksia.

4. Ulkoasun suunnittelu on yhteispeliä 

Yrityksen graafisen ohjeiston tilalle tai rinnalle piirretään yhä useammin design system eli digitaalisten tyylien kirjasto. Maailman tunnetuin tyylikirjasto lienee Material Design, jossa jokainen Googlen käyttämä namiska on kuvailtu äärimmäisen tarkasti. Tyylikirjastoa noudattamalla sovelluksia voidaan jatkokehittää ilman että jokainen näkymä täytyy “leiskata”.  

Sisältyipä projektiin tyylikirjaston suunnittelu tai ei, useimmat asiakkaat haluavat nähdä käyttöliittymäsuunnittelijan piirtämät tarkat layout-kuvat. Ja hyvä niin: kuvat konkretisoivat tekeillä olevan sivuston ja palautteen antaminen helpottuu. Layout-kuvien lukumäärää karsimalla voit kuitenkin säästää aikaa ja rahaa suunnitteluvaiheessa. Morganin tyypillisessä verkkosivuprojektissa toimitamme tarkan leiskan 1-3 tärkeimmästä näkymästä ja esittelemme loput rautalankamalleina. 

Saat WordPress-toteuttajasi kehräämään tyytyväisenä, kun toimitat kaikki muutostoiveesi kerralla. Näin päästään nopeammin design freezeen eli tilanteeseen, jossa hyväksytyt suunnitelmat lukitaan ja rakentaminen voi alkaa.

Kerro tarjouksessa, millä tolalla yrityksesi visuaalinen ilme on. Viedäänkö se sellaisenaan uusille verkkosivuille vai onko täydennyksille tarvetta?

5. Ota tekstin tarve tosissaan

Useimmissa WordPress-toimistoissa sisällöntuotanto pidetään tarjouksissa erillään teknisestä toteutuksesta, eivätkä kaikki tee sisältöjä lainkaan. Alasivujen, artikkelien tai verkkokaupan tuotteiden lukumäärä ei siis suoraan vaikuta toteutuksen hintaan. Jotkut freelancerit, jotka tekevät itse sekä leiskan että sisällöt, saattavat hinnoitella projektin sivumäärän perusteella. 

Morganilla me heitämme mielellämme mukaan tarjoukseen myös sisällöntuotannon, sen syöttämisen ja kuvasuunnitelman. Seitsemän vuoden kokemuksella kehtaan väittää, että sisältöihin liittyvän työmäärän aliarviointi asiakkaan toimesta on yleisin syy julkaisun viivästymiselle. Myyvän tekstin tuottaminen, kuvittaminen, houkuttelevaksi verkkosivuksi taittaminen ja kääntäminen ei ole yhdessä illassa parin punkkulasin voimalla hoituva suoritus. 

Tullaanko sisältö uudistamaan vai siirtämään sellaisenaan? Ehditkö varmasti tuottaa sisällön itse?

6. Huolella tehty kestää kauemmin

Tarvitsetko muutamaksi kuukaudeksi kampanjasivustoa aluevaaleihin, vai oletko digitaalista jalanjälkeäsi kymmenen vuoden tähtäimellä rakentava poliitikonalku? Vaikka me emme juurikaan käytä valmisteemoja, ymmärrän niiden soveltuvan kertakäyttöisiksi tiukan budjetin sivustoiksi. 

Nopein ja halvin kotisivuratkaisu voi osoittautua myöhemmin pettymykseksi esim. näissä tapauksissa:

  • SaaS-palveluista (esim. Wix, Squarespace) sivustoa ei saa mukaansa lainkaan 
  • Valmisteemasta puuttuu verkkokaupan tarvitsemat näkymät
  • Page builderilla toteutetulla sivustolla sisältö ja koodi ovat iloisesti sekaisin, eikä ulkoasua voi päivittää ilman että kaikki sisältö on taitettava uudestaan
  • Koodi ei läpäise saavutettavuuskriteerejä

Kävipä säkä: kollegani Anni kirjoittikin juuri viimeksi mainitusta kohdasta eli saavutettavien verkkosivujen merkityksestä.

WordPress on turvallinen valinta sisällönhallintaan. Sillä luodut verkkosivut voidaan tarvittaessa siirtää toisen palveluntarjoajan ylläpidettäväksi. Suomen laajassa WordPress-yhteisössä et jää yhden toimittajan loukkuun. 

7. Kenelle soitat, kun bitti menee vinoon?

WordPress on jatkuvasti kehittyvä ohjelmisto, jonka päivittämättä jättäminen voi aiheuttaa vakavia tietoturva- ja toimivuusongelmia. Ydin ja lisäosat päivittyvät eri tahdissa, joten simppelillekin sivustolle tehdään 50-100 päivitystä vuodessa. Ylläpitäjien on seurattava tietoturvasivustoja, WP-yhteisön keskusteluja ja muita tietolähteitä. 

WordPress-verkkosivustoa tehdessä on tärkeä sopia, kuka vastaa versiopäivityksistä julkaisun jälkeen. Vaihtoehtoja on kolme:

  • teet päivitykset itse sivustollesi
  • sivuston toteuttanut taho päivittää (ja laskuttaa tehdystä työstä)
  • sivusto sijoitetaan web-hotelliin, jossa päivitysten asennus sisältyy hintaan

Me Morganilla tarjoamme vain yhtä vaihtoehtoa: ylläpidämme tekemämme sivustot omalla palvelimellamme ja asennamme WordPress-päivitykset asiakkaiden puolesta. Koska hostaamme vain itse tekemiämme sivustoja, tekninen tukemme osaa auttaa nopeasti kaikissa kysymyksissä.

Kuka asentaa versiopäivitykset ja auttaa yllättävissä ongelmissa? Edellytä, että vastuu sivustosta kirjataan tarjoukseen.

8. Jätä pelimerkkejä jatkokehitykseen

Olen järjestämissäni WordPress-koulutuksissa näyttänyt tätä esimerkkilaskelmaa verkkokaupan perustamisesta ja pyörittämisestä. Kiinnitä huomiosi erityisesti toisen toimintavuoden kuluihin.

KuluPerustamisvuosiToinen toimintavuosi
Verkkokaupan toteutus3000 €0 €
Jatkokehitys 2 h/kk2400 €2400 €
FI-verkkotunnus10 €10 €
Web-hotelli360 €360 €
Maksulliset lisenssit160 €160 €
Sopimus maksuoperaattorin kanssa180 €180 €
Yhteensä6 110 €3 110 €

WordPressin ilmaisuuden perässä kurssille tulleet huokaisevat tässä kohdassa hieman syvempään. Heille koitan muistuttaa, että verkkokauppiaan kulurakenne on vielä hyvin maltillinen verrattuna kivijalkakauppaan. Minkälaisen liiketilan saat kolmellakympillä kuussa?

Pyydä tarjoajia mainitsemaan tarjousten ulkopuolisten töiden tuntihinta ja ehdottamaan jatkokehityksen tuntimäärää. Ole tarjouksia vertaillessa tarkkana, ettei halpaa urakkahintaa yritetä paikata lisätöillä.

9. Itse tekemisen hinta voi yllättää

WordPress-sivujen tekeminen itse ei koskaan ole ollut näin helppoa. Yhteisön viralliset lisäosa– ja teemahakemistot pursuavat korkealaatuista tavaraa kaikkiin kuviteltavissa oleviin tarpeisiin. Tiedonhaku on demokratisoitunut: posti ei enää kanna kalliita O’Reillyn kirjoja maailmalta, vaan Suomen huiput, pikkukaupungin SEO-starat ja aikuisopiston aloittelijat katsovat samoja tutoriaaleja ja verkkokursseja.

Sille on kuitenkin syynsä, miksi siirryimme omavaraistaloudesta seppien ja spesialistien aikakauteen. Verkkosivuja ammatikseen rakentava on alkutaipaleellaan hakannut päätään seinään ja tuijottanut toimimatonta koodia tuntikausia, jottei sinun tarvitsisi.  

Onko verkkosivujen tekeminen intohimosi? Jos on, hae meille töihin. Jos ei, käytä aikasi siihen missä olet parhaimmillasi.

10. Pakollisissa kuluissa pääsee onneksi vähällä

Vaikka tekisit yrityksesi verkkosivut itse, viimeistään julkaisuvaiheessa luottokorttia joutuu vilauttamaan. Tyypillisiä välttämättömiä kuluja ovat:

  • Verkkotunnuksen eli domainin rekisteröinti (1 €/kk)
  • Web-hotelli eli sivuston tarvitsema palvelintila (30-100 €/kk)
  • Mahdolliset maksullisten lisäosien vuosilisenssit (0-30 €/kk)
  • Verkkomaksuoperaattorin kanssa tehtävä sopimus (0-59 €/kk)
  • Sähköpostipalvelujen hankinta joko web-hotellilta tai esim. Google Workspacesta (n. 5 €/käyttäjä/kk)

Kuvaile tarjouspyynnössä, mitä IT-palveluja sinulla jo on. Kerro, aiotko säilyttää ne nykyisillä palveluntarjoajilla vai siirtää verkkosivujen toteuttajalle.