Tidningen Kotipuutarha fick helt ny webbtidning

Tidningen Kotipuutarha förnyade våren 2023 både sin papperstidning och sin webbplats. Morgan genomförde den tekniskt och visuellt krävande webbplatsförnyelsen och lyfte webbtidningen till en helt ny era. Nu kan trädgårdsentusiaster ta del av branschens bästa innehåll på ett funktionellt och lockande sätt.

Tidningen Kotipuutarhas ges ut av Trädgårdsförbundet och den huvudsakliga produkten är fortfarande en papperstidningen som skickas hem till läsarna. Men webbtidnignen blir allt viktigare för läsarna och för förbundet ger den bättre intäktsmöjligheter tack vare annonser och betalvägg. Med sitt sakkunniga innehåll och sina vackra trädgårdsbilder tävlar webbtidningen om tusentals Google-sökningar och följare på sociala medier, som alla är potentiella prenumeranter.

Att vi valde Morgan som samarbetspartner berodde på deras smidiga förmåga att ta sig an ett omfattande webbprojekt med strama tidsramar. Dessutom hade deras team ett personligt engagemang i vårt innehåll.

Piia Reinikainen
Marknadschef, Trädgårdsförbundet

Design med fokus på print och mobil

Designen av Kotipuutarhas webbplats utgick från en ovanlig premisser: designen skulle följa papperstidningens nya layout och prioritera mobilanvändning. Webbplatsen skulle se ut och kännas som den tryckta Kotipuutarha-tidningen – men självklart optimerad för skärmläsning. Över 70 procent av webbplatsens besökare använder mobil, så mobilvyerna och -funktionerna prioriterades i planeringen.

En visuell fest för trädgårdsentusiaster

Den nya webbplatsens innehåll utvecklades till ett rikt smörgåsbord för trädgårdsentusiaster. Designen fokuserade på artiklarnas läsbarhet på skärm, visuell strukturering av texter och ett vackert bildspråk.

kotipuutarha.fi erbjuds flera olika innehållstyper:

  • artiklar
  • annonsartiklar
  • växtkort
  • bloggar
  • ledare och kolumner

Artikelvyerna fick inslag från papperstidningen, exempelvis infoblock som gör det lättare att strukturera och förstå innehållet. Illustrerade steg-för-steg-instruktioner, som ofta används i pappertidningen, fördes över till webben som blädderbara lager. Detta gör det enkelt för en mobilanvändare att till exempel följa instruktionen för att plantera ett äppelträd direkt i den egna trädgården. De detaljerade planteringsplanerna från tidningen fick också en tydlig digital form på webben.

Samarbetet med projektledaren Anni från Morgan har varit smidigt och okomplicerat genom hela projektet.

Intäkter från betalvägg och annonsverktyg

I nya kotipuutarha.fi infördes också läsning bakom betalvägg. Betalartiklarna, så kallade ”körsbärsartiklar”, markeras med en körsbärsikon.

Vi implementerade en SSO-integration (Single Sign-On) mellan webbplatsen och prenumerationssystemet. Tack vare den hålls fakturering och läsrättigheter uppdaterade i systemet, vilket gör att tidningsprenumeranter snabbt och enkelt kan läsa de betalda artiklarna och bläddra i e-tidningen.

Morgan skapade också ett eget annonsverktyg för webbplatsen, vilket gör det möjligt att lägga till och hantera bannerrannonser. Annonsplatserna definierades redan i designfasen och integrerades naturligt med övrigt innehåll. Annonser kan också riktas mot specifika ämnesområden, vilket gynnar både annonsörer och läsare.

Ny lösning för e-tidningen

Morgan byggde en helt ny lösning för e-tidningen, där prenumeranter kan söka och bläddra i det omfattande arkivet av Kotipuutarha-tidningar.

E-tidningslösningen identifierar text på varje PDF-sida antingen direkt eller via ett textigenkänningsprogram och skapar ett sökbart index. Detta gör att läsare kan dirigeras direkt till rätt sida i e-tidningen via sina sökresultat.

Vi är nöjda med den förnyade webbplatsen och kommer att fortsätta utvecklingen i samarbete med Morgan.

Webbhotell med grön el i Finland

Webbplatsen kotipuutarha.fi innehåller tusentals bilder och texter, och datamängden växer ständigt. Därför behövdes robust och säker hosting – Morgans hosting finns i Finland och drivs med grön el.

Samarbetet med projektledare Anni har varit smidigt och okomplicerat genom hela projektet. Vi är nöjda med den förnyade webbplatsen och kommer att fortsätta utvecklingen i samarbete med Morgan.
Piia Reinikainen Marknadschef, Trädgårdsförbundet

Hur kan vi vara till hjälp?

Genom att börja med en kartläggning av era behov tar vi tillsammans reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att nå era mål.
Integritetsöversikt
Morgan Digital

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Facebook, Google Analytics, Hotjar, Leadfeeder, LinkedIn och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.