Tredubbel webbtrafik och fördubblade kontakter med digital marknadsföring

Kan ett byggföretag uppnå goda resultat med digital marknadsföring riktad till B2B-kunder? Visst är det möjligt – med Morgan hjälp skapade kampanjer som lockar besökare till Wikcons webbplats och också leder till nya kundkontakter.

Resultatinriktad B2B-annonsering över flera kanaler

När Morgan helrenoverade byggföretaget Wikcons webbplats 2023 väcktes idén om att satsa på flerkanalig digital marknadsföring. Även om B2B-annonsering på nätet mot smala målgrupper är utmanande, kan välbyggda kampanjer ge resultat. Så gick det för Wikcon, för vilken Morgan har genomfört digital marknadsföring på Facebook, Instagram, LinkedIn samt i Googles sökmotor och display-nätverk.

Explosiv ökning i besök och kontakter

Efter att Wikcons digitala marknadsföring hade varit igång i olika kanaler i ett år hade antalet besökare som tillbringade aktiv tid på webbplatsen tredubblats. I takt med trafikökningen nästan fördubblades också antalet kontaktförfrågningar.

Via annonserna kom:

  • 51 % av alla e-postmeddelanden
  • 50 % av de formulären 
  • 33 % av telefonsamtalen


Referensprojekt som största trafikmagnet

I centrum för Wikcons digitala marknadsföring står referenser som lyfter fram lokala byggprojekt – texter som Morgan producerat för företagets sajt. Dessa har visat sig vara mycket effektiva inom annonseringen och står för en stor del av den ökade trafiken och antalet kontakter. Referensannonserna har också fått mycket positiv respons i sociala medier.


De mest framgångsrika kampanjerna bygger på god analys

Löpande uppföljning och optimering är avgörande för lyckad digital marknadsföring. Morgan har använt flera analysverktyg – såsom Google Analytics, Microsoft Clarity och Piwik Pro – för att övervaka Wikcons annonsering. Genom analysdata kan marknadsföringen justeras åt rätt håll för bästa möjliga resultat. Analysen visar bland annat:

  • hur väl olika annonseringskanaler fungerar
  • vilka annonser och innehåll som engagerar mest
  • om besökare via annonser faktiskt konverterar, till exempel genom att ta kontakt med företaget


Hur kan vi vara till hjälp?

Genom att börja med en kartläggning av era behov tar vi tillsammans reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att nå era mål.
Integritetsöversikt
Morgan Digital

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Facebook, Google Analytics, Hotjar, Leadfeeder, LinkedIn och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.