Målinriktad digital marknadsföring Digital marknadsföring för B2B-kunder kan vara utmanande, men när den görs på rätt sätt är den mycket effektiv. Morgans långvariga partner Prevex tillverkar vattenlås och bestämde sig för satsa stort på digital marknadsföring 2023. Arbetet började med en pilotperiod där Morgan testade olika kanaler, målgrupper och innehåll i Prevex internationella B2B-marknadsföring. Baserat på resultaten skapades en omfattande marknadsföringsplan, och Prevex digitala marknadsföring kunde starta på allvar. Målen som sattes var: Öka medvetenheten och antalet kontakter Stödja försäljningen ”Den digitala marknadsföringen kom igång smidigt med Morgan. Vi har fått mycket professionell hjälp från dem och Daniel kan verkligen sitt jobb. Genom att testa olika typer av kampanjer har vi kontinuerligt uppnått bättre resultat.” Ronnie Varg, Prevex expert på digital kommunikation 30 % ökning av kvalitativ trafik I Prevex digitala marknadsföring används särskilt Googles sök- och bannerannonsering, Facebook och LinkedIn. Morgan ansvarar för innehållsproduktion, lansering och analys av kampanjresultat. Den betalda annonseringen i nämnda kanaler har genererat över 30 procent mer internationell B2B-trafik av hög kvalitet till Prevex webbplats. Trafikens kvalitet mäts till exempel genom att granska den aktiva tiden som spenderas på webbplatsen. Besöken har också allt oftare lett till önskad konvertering – i Prevex fall besök på kontaktsidan och faktisk kontakt. Antalet kontakter ökade med hela 20 procent. Marknadsföringsautomation I Prevex digitala marknadsföring används också Hubspot-nyhetsbrev som skickas till noggrant uppbyggda målgrupper. Morgan har skapat en automatiserad e-postserie som genererar värdefull trafik till webbplatsen utan manuella arbetsinsatser. ”Det är viktigt att vi har en samarbetspartner inom digital marknadsföring som är väl insatt i Prevex produkter, kunder och konkurrenter.” Ronnie Varg, Prevex expert på digital kommunikation Analys som hörnsten Vad vore digital marknadsföring utan effektiv analys? För att kunna utnyttja annonsresultaten på bästa möjliga sätt använder Morgan bland annat analysverktygen Google Analytics, Clarity och Piwik Pro. Med hjälp av dessa får man detaljerad information om: vilka annonskanaler som fungerar bäst för Prevex vad besökare som kommer via annonser gör på webbplatsen vilken typ av innehåll som intresserar besökarna om besöken leder till konvertering. Psst! Vi har också producerat varumärkesidentitet och webbplats för Prevex. Läs mer om vårt samarbete här! Kolla också de här digital marknadsföring Sundström Marknadsföring som tillväxtmotor Digital marknadsföring Marknadsföringspartnerskap Varumärke och visuell identitet Webbsidor Rewell Nights Från enskilda evenemang till ett fungerande konsertkoncept Digital marknadsföring Varumärke och visuell identitet Referenser
Sundström Marknadsföring som tillväxtmotor Digital marknadsföring Marknadsföringspartnerskap Varumärke och visuell identitet Webbsidor
Rewell Nights Från enskilda evenemang till ett fungerande konsertkoncept Digital marknadsföring Varumärke och visuell identitet