Digital marknadsföring gav Prevex 20 procent fler kontakter

Hur få fler potentiella B2B-kunder att besöka webbplatsen och ta kontakt? Detta grubblade Prevex på, och beslöt att inleda aktiv digital marknadsföring med hjälp av sin långvariga partner Morgan i början av 2023.

Målinriktad digital marknadsföring

Digital marknadsföring för B2B-kunder kan vara utmanande, men när den görs på rätt sätt är den mycket effektiv. Morgans långvariga partner Prevex tillverkar vattenlås och bestämde sig för satsa stort på digital marknadsföring 2023.

Arbetet började med en pilotperiod där Morgan testade olika kanaler, målgrupper och innehåll i Prevex internationella B2B-marknadsföring. Baserat på resultaten skapades en omfattande marknadsföringsplan, och Prevex digitala marknadsföring kunde starta på allvar. Målen som sattes var:

  • Öka medvetenheten och antalet kontakter
  • Stödja försäljningen

”Den digitala marknadsföringen kom igång smidigt med Morgan. Vi har fått mycket professionell hjälp från dem och Daniel kan verkligen sitt jobb. Genom att testa olika typer av kampanjer har vi kontinuerligt uppnått bättre resultat.”

Ronnie Varg, Prevex expert på digital kommunikation


30 % ökning av kvalitativ trafik

I Prevex digitala marknadsföring används särskilt Googles sök- och bannerannonsering, Facebook och LinkedIn. Morgan ansvarar för innehållsproduktion, lansering och analys av kampanjresultat.

Den betalda annonseringen i nämnda kanaler har genererat över 30 procent mer internationell B2B-trafik av hög kvalitet till Prevex webbplats. Trafikens kvalitet mäts till exempel genom att granska den aktiva tiden som spenderas på webbplatsen. Besöken har också allt oftare lett till önskad konvertering – i Prevex fall besök på kontaktsidan och faktisk kontakt. Antalet kontakter ökade med hela 20 procent.


Marknads­förings­automation

I Prevex digitala marknadsföring används också Hubspot-nyhetsbrev som skickas till noggrant uppbyggda målgrupper. Morgan har skapat en automatiserad e-postserie som genererar värdefull trafik till webbplatsen utan manuella arbetsinsatser.


”Det är viktigt att vi har en samarbetspartner inom digital marknadsföring som är väl insatt i Prevex produkter, kunder och konkurrenter.”

Ronnie Varg, Prevex expert på digital kommunikation

Analys som hörnsten

Vad vore digital marknadsföring utan effektiv analys? För att kunna utnyttja annonsresultaten på bästa möjliga sätt använder Morgan bland annat analysverktygen Google Analytics, Clarity och Piwik Pro.

Med hjälp av dessa får man detaljerad information om:

  • vilka annonskanaler som fungerar bäst för Prevex
  • vad besökare som kommer via annonser gör på webbplatsen
  • vilken typ av innehåll som intresserar besökarna
  • om besöken leder till konvertering.

Psst! Vi har också producerat varumärkesidentitet och webbplats för Prevex. Läs mer om vårt samarbete här!


Hur kan vi vara till hjälp?

Genom att börja med en kartläggning av era behov tar vi tillsammans reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att nå era mål.
Integritetsöversikt
Morgan Digital

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Facebook, Google Analytics, Hotjar, Leadfeeder, LinkedIn och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.