WooCommerce vai Shopify? Opas verkkokauppa-alustan valintaan (2023) 26.1.2023 Blogi Oletko perustamassa verkkokauppaa, mutta alustan valinta mietityttää? Tässä blogissa käymme läpi erityisesti suosituimpien verkkokauppamoottorien, WooCommercen ja Shopifyn, plussat ja miinukset. Daniel Nickel Digimarkkinoinnin asiantuntija Verkkokaupan perustamisprosessi on täynnä isoja päätöksiä, joista yksi merkittävimmistä on alustan valitseminen. Alustan tulisi paitsi soveltua juuri sinun yrityksesi tarpeisiin myös luoda miellyttävä ostokokemus asiakkaille. Päätös kannattaa siis tehdä harkiten. Alustan tarkoitus on helpottaa verkkokaupan rakentamista. Vaikka alustan voi rakentaa itsekin, on tämä kustannustehokas vaihtoehto lähinnä suurimmille verkkokaupoille. Mutta millaisia valmiita verkkokauppa-alustoja sitten oikein löytyy? Tässä listattu niistä suosituimmat laskevassa järjestyksessä: Kuten kaaviosta näkee, useimpien verkkokauppiaiden valinta on joko WooCommerce tai Shopify. Tässä oppaassa keskitymmekin vertaamaan erityisesti näitä kahta alustaa. Käymme lopuksi lyhyesti myös muita vaihtoehtoja läpi. WooCommerce: Avoimen lähdekoodin vaihtoehto WooCommerce on WordPressin, maailman suosituimman verkkosivumoottorin, avoimen lähdekoodin verkkokauppaliitännäinen. WooCommercen lisääminen olemassa olevaan WordPress-sivustoon käy hyvin vaivattomasti. WordPressin lailla WooCommercen käyttöönotto on ilmaista, tehden alustasta loistavan vaihtoehdon myös pienemmän budjetin verkkokauppatoteutuksille. Koska WooCommercella on paljon käyttäjiä, löytyy lähes jokaisesta ongelmatilanteesta verkkoartikkeli jos toinenkin, tai vähintäänkin hyödyllistä keskustelua. Ratkaisut mahdollisiin pulmiin ovat siis usein helposti kaikkien käyttäjien saatavilla. Yksi tämän alustan tärkeimmistä eduista on myös sen muokattavuus – moneen taipuvalla WooCommercella voit toteuttaa jopa villitkin visiot ja rakentaa juuri haluamasi näköisen verkkokaupan. Toteutukseen – erityisesti niiden hurjimpien ideoiden – saatat kuitenkin tarvita apua alan ammattilaiselta, joka paitsi tuntee alustan hyvin myös omaa tarvittavat tekniset taidot. WooCommercen plussat Ei kuukausi- tai transaktiomaksuja kuten Shopifylla Laaja valikoima lisäosia ja teemoja Loistavat kustomointimahdollisuudet Kulkee vaivattomasti käsi kädessä WordPressin kanssa Suuri yhteisö käyttäjiä ja kehittäjiä Sopii hyvin suurillekkin verkkokaupoille WooCommercen miinukset Käyttöliittymä ei aina helpoimmasta päästä Osa lisäosista ja teemoista maksullisia Ajoittainen teknisen osaamisen tarve Shopify: Kaikki samassa paketissa Jos tarvitset verkkokaupan nopeasti ilman pureutumista tekniseen toteutukseen, on Shopify nappivalinta. Valitsemalla Shopifyn saat kaiken samassa paketissa hostingista ja tietoturvasta tekniseen alustaan. Shopifyyn ei ole saatavilla yhtä paljon laajennuksia kuin WooCommerceen, mutta niiden laatu on tasaisempi. Valmisteemat auttavat kaupan rakentamisessa ja niiden käyttö on varsin helppoa. Lisäksi osa niistä ominaisuuksista, jotka saa WooCommerceen maksullisella laajennuksella, on vakiovarusteena Shopifyssä. Shopify hoitaa teknisiä seikkoja puolestasi muun muassa hostaamisen ja SSL-sertifikaatin osalta. Sinun ei myöskään tarvitse itse huolehtia päivityksistä tai varmuuskopioinnista. WooCommercesta poiketen Shopifyn käyttöönotto ei ole ilmaista – alustan halvin kuukausihinta on 24 euroa. Lisäksi Shopifyn kahden prosentin transaktiomaksut tulevat kolmannen osapuolen maksuratkaisujen päälle, mikä tuo lisäkustannuksia ja pienentää katetta. Shopifyn plussat Suuri yhteisö käyttäjiä ja kehittäjiä Mahdollisuus valita millä palvelimella verkkokauppa hostataan Helpompi teknisestä näkökulmasta Shopifyn miinukset Kiinteä kuukausimaksu ja transaktiomaksut Ei skaalaudu verkkokaupan kasvun mukana yhtä hyvin Vähemmän laajennuksia Muut alustat PrestaShop on avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta, joka kalpenee WooCommercen ominaisuuksien ja Shopifyn helppokäyttöisyyden rinnalla, mutta on silti harkinnan arvoinen alusta suuren yhteisönsä takia. Magento soveltuu suurille ja monimutkaisille verkkokauppatoteutuksille. Alusta ei ole helpoimmasta päästä käyttää, mutta tälle löytyy myös oma kohderyhmänsä. Wix ja Squarespace kilpailevat Shopifyn kanssa helppouden osalta, mutta ne eivät kuitenkaan ole ensisijaisesti verkkokauppa-alustoja Shopifyn ja WooCommercen tavoin. Näin ollen Wixin ja Squarespacen ominaisuuksia ei ole räätälöity verkkokauppojen tarpeisiin yhtä hyvin. Myös BigCommerce on kilpailukykyinen vaihtoehto, mutta ei yllä WooCommercen tai Shopifyn tasolle ominaisuuksien osalta vaikka onkin hieman helpompi käyttää. Markkinoilta löytyy myös suomalaisia verkkokauppa-alustoja, joista Vilkas (ePages) ja MyCashflow ovat varsin varteenotettavia. Hyvänä puolena niissä on suomenkielinen tuki. Kyseiset alustat eivät kuitenkaan kilpaile samassa luokassa suurten alustojen kanssa, sillä ominaisuuksien ja laajennusten kehittämistyölle ei ole läheskään yhtä paljon resursseja. Nämä rajoitteet on hyvä tiedostaa etukäteen ja varmistaa, ettei jokin verkkokaupallesi tärkeä ominaisuus jää puuttumaan. Yhteenveto Sekä WooCommerce että Shopify ovat erinomaisia verkkokauppa-alustoja, mutta mikäli haluat yhdessä yrityksesi kanssa kitkattomasti kasvavan ja räätälöitävän verkkokaupan, on monien mahdollisuuksien WooCommerce parempi valinta sinulle. Jos sen sijaan tahdot ensisijaisesti helppokäyttöisen verkkokaupan etkä kaipaa räätälöityjä teknisiä tai visuaalisia ratkaisuja, suosittelemme valitsemaan Shopifyn. Haluatko kuulla lisää? Me morganit autamme sinua valitsemaan yrityksellesi sopivan alustan ja rakentamaan laadukkaan verkkokaupan. Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää! On hyvä myös huomioida, että verkkokauppojen myynnistä ja liikenteestä yllättävän iso osa tulee mainonnan kautta. Itse verkkokauppatoteutuksen lisäksi saat Morganilta kaiken tarvittavan avun verkkokauppasi näkyvyyden sekä myynnin kasvattamiseen. Tutustu markkinointipalveluihimme tarkemmin!
25.9.2024 Blogi Saavutettavuusvaatimukset laajenevat verkkokauppoihin – mitä yritysten tulee nyt tietää ja tehdä? Vuonna 2025 astuvat voimaan laajemmat saavutettavuusvaatimukset, jotka koskettavat myös useita verkkokauppoja. Tässä blogissa kerromme, mitä muutos tarkoittaa verkkokauppayrityksille ja miten…
18.9.2024 Ajankohtaista Sarianna Kallio-Könnö liittyi Morganin sisältötiimiin Morganin uusin vahvistus Sarianna Kallio-Könnö täydentää sisältötiimiä, jota odottaa varsin vilkas syksy isoine projekteineen.
23.4.2024 Blogi Remppa vai muutto – milloin WP-verkkosivusto kannattaa uusia ja koska vanhan kehitys riittää? Parhaimmillaan verkkosivusto palvelee, markkinoi, rekrytoi, rakentaa brändiä ja tekee kauppaa. Saatko omasta sivustostasi kaiken mahdollisen hyödyn irti? Mikäli et, jotain…