PTT:s omfattande data paketerades pånytt

När Pellervo ekonomiska forskningsinstitut fick en ny webbplats var målen klara: det skulle vara enkelt att söka information och finnas verktyg för att skapa mer engagerande innehåll.

En fullständig teknisk och grafisk förnyelse

Pellervo ekonomiska forskningsinstitut (PTT) grundades 1979 och erbjuder ekonomiinformation till företag, organisationer och beslutsfattare. PTT:s webbplats fungerar som en omfattande kunskapsbank där besökarna enkelt kan hitta aktuell forskning och ekonomiska prognoser.

År 2022 hade den gamla webbplatsen nått slutet av sin livscykel och det behövdea en fullständig teknisk och grafisk förnyelse. De viktigaste målen var:

  • att göra webbplatsens struktur tydligare och förbättra användarvänligheten
  • att underlätta informationssökningen
  • att göra designen mer tilltalande och engagerande

Morgan ansvarade för hela förnyelse, från design till kodning.

När vi förnyade webbplatsen fokuserade vi särskilt på olika typer av besökare och deras behov. Hur kan både ekonomiexperter och allmänheten som är intresserade av ekonomiska frågor enkelt hitta den information de söker? Under projektet utvecklade vi nya sätt att sammanställa och presentera forskning och prognoser för besökarna.

Kimmo Mäkilä
Kommunikationschef, PTT

Användaren hittar det de söker

För att PTT:s webbplats bättre skulle möta användarnas behov och göra informationen mer lättillgänglig, fokuserade vi på att strukturera informationen logiskt och förbättra sökfunktionerna.

I stället för ett stort antal nyckelord har informationen samlats under fem huvudteman, såsom boende och klimat. Detta gör det enklare att använda olika sökfunktioner och filter, användaren leds direkt till den information hen söker.

De förändringar som gjordes i webbplatsens struktur resulterade i en tekniskt tillgänglig lösning, där innehållet kan läsas korrekt med skärmläsare. Morgan utbildade dessutom kunden i att skapa tillgängligt innehåll.

Ett mer professionellt utseende

I samband med förnyelsen fick PTT:s webbplats en helt ny visuell identitet. Färgpaletten dämpades med mörkare toner för att skapa ett mer professionellt intryck.

Förutom den visuella designen skapade vi en bildplan för PTT:s fem stora forskningsteman. Med hjälp av snygga bilder blir innehållet mer intressant och engagerande.

Det omfattande innehållet överfördes automatiskt från den gamla webbplatsen till den nya, vilket eliminerade behovet av manuellt arbete.

Automatiserad överföring av innehåll

Eftersom en stor mängd data behövde överföras från den gamla webbplatsen, var önskemålet att överföringen skulle ske automatiskt. Vi gjorde en maskinell överföring som sparade mycket manuellt arbete.

Den nya webbplatsen är väl anpassad för mångsidig innehållsproduktion tack vare olika grafiska element, som ger webbplatsen en mer dynamisk känsla. På sås ätt blir innehållet mer tilltalande att både skapa och bläddra igenom.


Hur kan vi vara till hjälp?

Genom att börja med en kartläggning av era behov tar vi tillsammans reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att nå era mål.
Integritetsöversikt
Morgan Digital

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig och ditt språk då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Facebook, Google Analytics, Hotjar, Leadfeeder, LinkedIn och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.