Verkkosivujen saavutettavuus on tasa-arvokysymys 11.10.2019 Ajankohtaista BlogiTiesitkö, että joka viidennellä verkkosivujen käyttäjällä on vaikeuksia käyttää verkkoa tai ymmärtää sen sisältöä? Lars Rosenblad Hallituksen puheenjohtaja, OsakasArtikkeli on vuodelta 2019 – lue tästä uudistettu tietopakettimme saavutettavuudestaVaikeudet voivat olla pieniä tai merkittäviä, pysyviä tai tilapäisiä. Kyse voi olla lukihäiriöstä, taittovirheestä, värisokeudesta, kehitysvammasta tai vaikkapa kipsatusta kädestä. Verkkosivujen saavutettavuus on noussut isoksi tasa-arvokysymykseksi. Käytännössä saavutettavuus tarkoittaa esteettömyyttä: kaikkien on voitava käyttää ja ymmärtää sivustoa. Mitä enemmän meitä ohjataan hoitamaan asioitamme verkkopalveluissa, sitä tärkeämpää on sallia kaikille tuo mahdollisuus.Yritykselle verkkosivun huono saavutettavuus voi johtaa menetettyyn kauppaan, mutta julkista toimijaa voidaan syyttää jopa syrjinnästä. Verkkosivuston omistajan ei pidä kuvitella, että oma ydinkohderyhmä koostuu vain virheettömistä nettitaitureista. Eihän ole järkevää rakentaa kauppaa tai virastoakaan, jonka kynnyksen yli vain tietynlaiset asiakkaat pääsevät.Laki velvoittaa julkista sektoriaDigitaalinen maailma on nyt samassa vaiheessa kuin rakennusala muutama kymmenen vuotta sitten, jolloin esteettömistä rakennuksista tehtiin normi.Huhtikuussa 2019 Suomessa astui voimaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Laki määrittää, miten viranomaisten ja julkisten tahojen verkkopalvelujen täytyy olla saavutettavia. Julkisia toimijoita sitoo päivämäärä 23.9.2020, jolloin kaikkien verkkosivustojen on oltava saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Myös yhä useampi vastuullinen yritys haluaa noudattaa kansainvälisiä saavutettavuusohjeita.Morgan hallitsee saavutettavuudenPätevälle digitoimistolle saavutettavan verkkosivun luominen on yhtä luonnollinen asia kuin pyörätuoliramppi tai esteetön wc pätevälle rakennusliikkeelle. Morganin suunnittelemilla verkkosivuilla otamme aina vastuun koko paketista:Tekninen saavutettavuus: sivuston lähdekoodi on semanttisesti oikeaoppista ja sivuston käyttö onnistuu erilaisten apuohjelmien avulla, myös ilman hiirtäSisällön saavutettavuus: sivuston rakenne on selkeä ja sisältö helppolukuistaTeknistä saavutettavuutta mitataan W3C-konsortion WCAG 2.1 -saavutettavuusohjeilla. Kaikki uudet verkkosivustomme ohjelmoidaan A-tason kriteerien mukaisesti. Toteutamme parhaillaan myös laajaa julkisen sektorin sivustouudistusta, josta tulee saavutettava AA-tason kriteereillä.Testaa verkkosivustosi saavutettavuusHaluatko tietää verkkosivustosi saavutettavuuden tason ja mitä olisi tehtävissä saavutettavuuden parantamiseksi?Tilaa Morganilta sivustosi teknisen alustan ja sisällön saavutettavuusanalyysi. Käymme läpi koodin, sisältörakenteen sekä sisällön pääpiirteittäin, ja koostamme käyttöösi tiiviin raportin parannusehdotuksineen.Ota yhteyttä: Lars Rosenblad lars.rosenblad@morgan.fi puh. +358 50 547 8940Vinkkejä saavutettavaan sisältöönVinkit kokosi Morganin käyttöliittymäsuunnittelija ja web-kehittäjä Ilja Sillman.Syötä sisältökuviin lyhyt vaihtoehtoinen teksti (alt-teksti) ruudunlukuohjelmien käyttäjille. Jos kuva toimii linkkinä, vaihtoehtoisen tekstin tulisi kuvata linkin kohdetta. Jos kuvalla ei ole sisällöllistä merkitystä, alt-tekstin voi jättää tyhjäksiTarjoa kaavioille, videoille ja äänitiedostoille tekstivastine. Jos informaatiota on paljon, tarjoa erikseen helppolukuinen tiivistelmä. Videoiden tekstittäminen onnistuu yleensä esim. YouTuben omien työkalujen avullaKirjoita sisällöt, otsikot ja linkkitekstit siten, että ne ovat ymmärrettävissä myös irrallaan kontekstistaÄlä viljele linkkiteksteissä fraasia “Lue lisää”, vaan kerro tarkemmin mitä sisältöä linkin takaa löytyyVarmista, että otsikkotasojen käyttö on loogista. Sivulla tulisi olla vain yksi päätason otsikko (h1), joka WordPress-sivustoillamme onkin valmiiksi varattu sivun tai artikkelin otsikolle. Sitä seuraavien otsikkojen (h2 ja h3) tulisi olla loogisessa järjestyksessä. Boldattu teksti ei ole otsikko!Älä käytä tekstissä KAPITAALEJA tai alleviivauksiaÄlä käytä sisällössä url-osoitteita linkkeinäIlmoita erikseen, jos linkki aukeaa uudessa ikkunassa, tai siirrytään sivustolta toiselle
26.1.2023 Blogi WooCommerce vai Shopify? Opas verkkokauppa-alustan valintaan (2023) Oletko perustamassa verkkokauppaa, mutta alustan valinta mietityttää? Tässä blogissa käymme läpi erityisesti suosituimpien verkkokauppamoottorien, WooCommercen ja Shopifyn, plussat ja miinukset.
5.1.2023 Blogi Vältä nämä sudenkuopat kun viet asiakas- tai järjestölehden verkkoon Asiakaslehden tai järjestölehden digitalisointi on periaatteessa helppoa – sen kun tilataan verkkoalusta ja aletaan syöttää juttuja verkkoon. Tärkein on kuitenkin…
3.1.2023 Ajankohtaista Onnea Morgan! – Kim Dahl tuli taloon Morgan on saanut riveihinsä toisen myyntijohtajan, Kim Dahlin. Tunteiden tulkiksi itseään luonnehtiva Kim on rautainen ratkaisumyynnin ammattilainen.