Lars Rosenblad

Verkkosivujen saavutettavuus on tasa-arvokysymys

Tiesitkö, että joka viidennellä verkkosivujen käyttäjällä on vaikeuksia käyttää verkkoa tai ymmärtää sen sisältöä?

Lars Rosenblad

Lars Rosenblad

Hallituksen puheenjohtaja, Osakas

Artikkeli on vuodelta 2019 – lue tästä uudistettu tietopakettimme saavutettavuudesta

Vaikeudet voivat olla pieniä tai merkittäviä, pysyviä tai tilapäisiä. Kyse voi olla lukihäiriöstä, taittovirheestä, värisokeudesta, kehitysvammasta tai vaikkapa kipsatusta kädestä. Verkkosivujen saavutettavuus on noussut isoksi tasa-arvokysymykseksi. Käytännössä saavutettavuus tarkoittaa esteettömyyttä: kaikkien on voitava käyttää ja ymmärtää sivustoa. Mitä enemmän meitä ohjataan hoitamaan asioitamme verkkopalveluissa, sitä tärkeämpää on sallia kaikille tuo mahdollisuus.

Yritykselle verkkosivun huono saavutettavuus voi johtaa menetettyyn kauppaan, mutta julkista toimijaa voidaan syyttää jopa syrjinnästä. Verkkosivuston omistajan ei pidä kuvitella, että oma ydinkohderyhmä koostuu vain virheettömistä nettitaitureista. Eihän ole järkevää rakentaa kauppaa tai virastoakaan, jonka kynnyksen yli vain tietynlaiset asiakkaat pääsevät.

Laki velvoittaa julkista sektoria

Digitaalinen maailma on nyt samassa vaiheessa kuin rakennusala muutama kymmenen vuotta sitten, jolloin esteettömistä rakennuksista tehtiin normi.

Huhtikuussa 2019 Suomessa astui voimaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Laki määrittää, miten viranomaisten ja julkisten tahojen verkkopalvelujen täytyy olla saavutettavia. Julkisia toimijoita sitoo päivämäärä 23.9.2020, jolloin kaikkien verkkosivustojen on oltava saavutettavuusvaatimusten mukaisia. Myös yhä useampi vastuullinen yritys haluaa noudattaa kansainvälisiä saavutettavuusohjeita.

Morgan hallitsee saavutettavuuden

Pätevälle digitoimistolle saavutettavan verkkosivun luominen on yhtä luonnollinen asia kuin pyörätuoliramppi tai esteetön wc pätevälle rakennusliikkeelle.  Morganin suunnittelemilla verkkosivuilla otamme aina vastuun koko paketista:

  • Tekninen saavutettavuus: sivuston lähdekoodi on semanttisesti oikeaoppista ja sivuston käyttö onnistuu erilaisten apuohjelmien avulla, myös ilman hiirtä
  • Sisällön saavutettavuus: sivuston rakenne on selkeä ja sisältö helppolukuista

Teknistä saavutettavuutta mitataan W3C-konsortion WCAG 2.1 -saavutettavuusohjeilla. Kaikki uudet verkkosivustomme ohjelmoidaan A-tason kriteerien mukaisesti. Toteutamme parhaillaan myös laajaa julkisen sektorin sivustouudistusta, josta tulee saavutettava AA-tason kriteereillä.

Testaa verkkosivustosi saavutettavuus

Haluatko tietää verkkosivustosi saavutettavuuden tason ja mitä olisi tehtävissä saavutettavuuden parantamiseksi?

Tilaa Morganilta sivustosi teknisen alustan ja sisällön saavutettavuusanalyysi. Käymme läpi koodin, sisältörakenteen sekä sisällön pääpiirteittäin, ja koostamme käyttöösi tiiviin raportin parannusehdotuksineen.

Ota yhteyttä:
Lars Rosenblad
lars.rosenblad@morgan.fi
puh. ‭+358 50 547 8940‬

Vinkkejä saavutettavaan sisältöön

Vinkit kokosi Morganin käyttöliittymäsuunnittelija ja web-kehittäjä Ilja Sillman.

  • Syötä sisältökuviin lyhyt vaihtoehtoinen teksti (alt-teksti) ruudunlukuohjelmien käyttäjille. Jos kuva toimii linkkinä, vaihtoehtoisen tekstin tulisi kuvata linkin kohdetta. Jos kuvalla ei ole sisällöllistä merkitystä, alt-tekstin voi jättää tyhjäksi
  • Tarjoa kaavioille, videoille ja äänitiedostoille tekstivastine. Jos informaatiota on paljon, tarjoa erikseen helppolukuinen tiivistelmä. Videoiden tekstittäminen onnistuu yleensä esim. YouTuben omien työkalujen avulla
  • Kirjoita sisällöt, otsikot ja linkkitekstit siten, että ne ovat ymmärrettävissä myös irrallaan kontekstista
  • Älä viljele linkkiteksteissä fraasia “Lue lisää”, vaan kerro tarkemmin mitä sisältöä linkin takaa löytyy
  • Varmista, että otsikkotasojen käyttö on loogista. Sivulla tulisi olla vain yksi päätason otsikko (h1), joka WordPress-sivustoillamme onkin valmiiksi varattu sivun tai artikkelin otsikolle. Sitä seuraavien otsikkojen (h2 ja h3) tulisi olla loogisessa järjestyksessä. Boldattu teksti ei ole otsikko!
  • Älä käytä tekstissä KAPITAALEJA tai alleviivauksia
  • Älä käytä sisällössä url-osoitteita linkkeinä
  • Ilmoita erikseen, jos linkki aukeaa uudessa ikkunassa, tai siirrytään sivustolta toiselle