Internationell företagsinkubator fick ny webbsajt och ny visuell identitet

Umeå Biotech Incubator har som mål att höra till den abslouta toppen av företagsinkubatorer inom life science i Europa. Vi förnyade UBI:s webbsajt och visuella identitet så att de motsvarar de högt ställda målen.

Om man siktar högt måste verksamheten ge ett proffsigt första intryck. Det här var utgångspunkten när den svenska bioteknologiinkubatorn UBI beställde en ny webbsajt med fräschare utseende och målgruppsanpassade funktioner. Inkubatorn stöder medicinsk innovation och startups, och målen med den nya sajten var främst att berätta om pågående projekt för investerare och intressenter, att locka nytänkande forskare med idéer och att fungera som ett stöd för partners och kolleger i branschen.

– Morgan förstod vilka mål vi siktade på och utvecklade digitala lösningar som kommer att bidra till en proffsigare och effektivare verksamhet, berättar Carolina Hawranek, PR- och kommunikationschef på UBI.

UI-designen i huvudrollen

När sajten planerades satsade Morgan extra mycket på användargränssnittet. Eftersom det inte alltid fanns färdiga tilläggsdelar som passade UBI:s behov skapade Morgan bland annat ett skräddarsytt anmälningssystem och specifika sidtyper, som i framtiden kan byggas ut vid behov.

UBI:s nya sajt förverkligades som ett samprojekt mellan Morgan och Umeåbaserade PR-byrån Punkt PR, som stod för projektledning och  innehåll. För att ett internationellt samarbete ska fungera är kommunikation extra viktig – i det här fallet gick den på både svenska och engelska.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gränsöverskridande samarbete

– En av Morgans styrkor är att företaget är så kundorienterat, och att det är så lätt att ha kontakt. Efter att vi träffats öga mot öga för ett första möte skötte vi kontakten via e-post, Skype och Slack, där vi skapade en egen kanal för projektet. Det här fungerade bättre än vi hade trott och det var också lätt att göra tilläggsbeställningar under projektets gång, säger Hawranek.

I samband med att webbsajten förnyades ville UBI också passa på att fräscha upp den visuella identiteten för att bättre förmedla inkubatorns mål och ambitioner. Därför fick Morgan i uppdrag att förnya företagets logotyp och modernisera den grafiska profilen. Med sin nya sajt och sin nya fräscha profil har UBI nu goda möjligheter att sticka ut i den internationella startup-världen.

Umeå Biotech Incubator

Umeå Biotech Incubator (UBI) är en svensk företagsinkubator inom bioteknologi, som hjälper medicinska startup-företag med både tjänster, kunnande och finansiering. Som en del av Umeå universitets innovationsstödssystem har UBI en viktig roll i att föra samman forskning, industri och hälsovård.

Läs mer: www.ubi.se

Vi är överlag väldigt nöjda. Allt har fungerat enligt överenskommelse, och både tidtabell och budget har hållit. Vi samarbetar gärna med Morgan också i framtiden.

Carolina Hawranek
PR- och kommunikationschef på UBI

Morgan's role

  • Webbsidor
  • Användargränssnitt
  • Grafisk planering