Internationell företagsinkubator fick ny webbsajt och ny visuell identitet

Umeå Biotech Incubator har som mål att höra till den abslouta toppen av företagsinkubatorer inom life science i Europa. Vi förnyade UBI:s webbsajt och visuella identitet så att de motsvarar de högt ställda målen.

Webbdesignen stöder höga ambitioner

Om man siktar högt måste verksamheten ge ett proffsigt första intryck. Det här var utgångspunkten när den svenska bioteknologiinkubatorn UBI beställde en ny webbsajt med fräschare utseende och målgruppsanpassade funktioner.

Inkubatorn stöder medicinsk innovation och startups, och målen med den nya sajten var främst att berätta om pågående projekt för investerare och intressenter, att locka nytänkande forskare med idéer och att fungera som ett stöd för partners och kolleger i branschen.

Morgan förstod vilka mål vi siktade på och utvecklade digitala lösningar som bidrar till en proffsigare och effektivare verksamhet.

Carolina Hawranek
PR- och kommunikationschef, UBI


UI-designen i huvudrollen

När sajten planerades satsade Morgan extra mycket på användargränssnittet. Eftersom det inte alltid fanns färdiga tilläggsdelar som passade UBI:s behov skapade Morgan bland annat ett skräddarsytt anmälningssystem och specifika sidtyper, som i framtiden kan byggas ut vid behov.


En av Morgans styrkor är att företaget är så kundorienterat, och att det är så lätt att ha kontakt.

Carolina Hawranek
PR- och kommunikationschef, UBI

Gränsöverskridande samarbete

UBI:s nya sajt förverkligades som ett samprojekt mellan Morgan och Umeåbaserade PR-byrån Punkt PR, som stod för projektledning och innehåll. För att ett internationellt samarbete ska fungera är kommunikation extra viktig – i det här fallet gick den på både svenska och engelska.

– En av Morgans styrkor är att företaget är så kundorienterat, och att det är så lätt att ha kontakt. Efter att vi träffats öga mot öga för ett första möte skötte vi kontakten via e-post, Skype och Slack, där vi skapade en egen kanal för projektet. Det här fungerade bättre än vi hade trott och det var också lätt att göra tilläggsbeställningar under projektets gång, säger UBI:s kommunikationschef Carolina Hawranek.


Ny logotyp och visuell identitet

I samband med att webbsajten förnyades ville UBI också passa på att fräscha upp den visuella identiteten för att bättre förmedla inkubatorns mål och ambitioner. Därför fick Morgan i uppdrag att förnya företagets logotyp och modernisera den grafiska profilen. Med sin nya sajt och sin nya fräscha profil har UBI nu goda möjligheter att sticka ut i den internationella startup-världen.

Umeå Biotech Incubator

Umeå Biotech Incubator (UBI) är en svensk företagsinkubator inom bioteknologi, som hjälper medicinska startup-företag med både tjänster, kunnande och finansiering. Som en del av Umeå universitets innovationsstödssystem har UBI en viktig roll i att föra samman forskning, industri och hälsovård.

Vi är väldigt nöjda med Morgans sätt att driva webbprojektet. Allt har gått enligt planerna och både Tidtabellen och budgeten har hållit. Vi jobbar gärna med Morgan i framtiden också.
Carolina Hawranek PR- och kommunikationschef, UBI

Hur kan vi vara till hjälp?

Genom att börja med en kartläggning av era behov tar vi tillsammans reda på hur vi kan hjälpa ditt företag att nå era mål.